Grimdarrrk, vagy amit akartok - vélemények

Ugrás a műre


Jávorszki András
Felhasználó
2020.08.21 10:02
35 vélemény
Ez is egy nézőpont.
Azt, hogy az embereknek nincs szüksége egy újabb írásra, olyan értelemben gondoltam, hogy amíg nem tudják, hogy létezik, nem is fog hiányozni nekik, hiszen enélkül is van éppen elég remek történet, amiből válogathatnak. Elsősorban tehát neked van szükséged rájuk, hogy téged olvassanak, és hogy bebizonyítsd, csinálod olyan jól, hogy érdemes legyen rád időt, és - hivatalos kiadás esetén - pénzt áldozni. De persze meg lehet ezt közelíteni a Te szempontod felől is.
Üsse kavics, akkor lehet, hogy majd beküldöm. Valószínűleg két részre bontom, mert egyébként elég hosszú lett.
Xenothep
Felhasználó
2020.08.20 23:17
266 vélemény
Carun

Erre a tisztségre is gondoltam, de elnököt sokkal nehezebb találni. Látod, Norton is húzódozik. Na jó... Nem kell gitt sem. Majd kitalálunk valamit.

András
Nagy tévedés, hogy a világnak nincs szüksége az írásodra, vagy bárkijére! A sokat emlegetett Sci-fid már kifejezetten kíváncsivá tett.

Ó mocsarunkban megjelent egy írásom, ami egy kísértet vonatról szólt (vicces, nem jut eszembe a címe, és lusta vagyok megkeresni) és a hozzászólásokban elmeséltem, hogy egy éjszakai vonatozás ihlette, amikor a nővéremmel utaztunk hazafelé. Ebből aztán kialakult egy beszélgetés, és valaki azt mondta, hogy mindegy, én mit gondolok az írásomról, mert onnantól, hogy közzé tettem, már nem az enyém, hanem az olvasóké.

Neked el kellett mondanod, én pedig hallani akarom.

A művészetek nélkül semminek semmi értelme. Zene, irodalom, festészet, szobrászat, bármi nagyon fontos. Ha csak egy sámlit készítek, akkor is létre hoztam valami hasznosat, (rá állva pl. elérek egy felsőbb polcon lévő könyvet) kreativitást igényelt, megterveztem, dolgoztam vele, adtam neki értelmet. Rombolni, pusztítani minden hülye tud, de az alkotás kiváltság. Világok teremtői vagyunk, emberek, lények ezreinek szíve kezd dobogni érintésünktől, sorsuk a kezünkben van. Nem hagyhatjuk őket a sötétben, legyen bár szomorú is a történetük, akkor válnak igazán élővé, ha elmondjuk másoknak is, ők pedig együtt nevetnek és sírnak velük.

Ez a mi felelősségünk. Vannak persze kivételek is, mint Lord Archaniel Hartley*, aki arra hivatkozik, hogy művei a pusztulásban teljesednek ki.

Szóval küldd azt a novellát, a többit meg bízd ránk!

________________________________________________________________________________________
*Fiktív személy
Jávorszki András
Felhasználó
2020.08.20 10:58
35 vélemény
Szia!

Érdekes ez. Ha az ember végignéz a sikeres sztorikon, azt látja, hogy soknál először nem láttak benne fantáziát. G. R. R. Martin is végigjárta a maga mókuskerekét, Stephen King is, de Tolkien is azt mondta, először unalmasnak és túl hosszúnak találták a Gyűrűk urát. Frederick Forsythtól A Sakál napját állítólag féltucat kiadó dobta vissza, mondván, ez senkit nem fog érdekelni, aztán tessék; nem csak a politikai thrillerek alapköve lett, de két filmfeldolgozást is megért.
Mindez persze könnyen tévútra vezetheti az embert, aki így hajlamos azt gondolni, írhatok én bármit, előbb-utóbb úgyis bejön. Ez persze nem igaz. Jól kell csinálni, mert az egy téves gondolat, hogy a világnak szüksége van az írásomra. Nincs. Ha a mai naptól kezdve egyetlen könyvet vagy novellát sem adnának ki mondjuk száz éven keresztül, akkor is el lenne látva a világ olvasnivalóval. Csak azt akarom mondani, hogy valóban van pár sikersztori, aminek először senki sem jósolt nagy jövőt, de minden ilyenre jut ötven másik, amit visszadobtak, és úgy is maradt, tényleg nem lett belőle semmi, hiába hitt benne a szerző.
Az én tapasztalatom az, hogy sok kiadó húzódozik az új, formabontó alkotásoktól, és inkább a bevált formulákat kedveli. Nyilván ebben van üzleti megfontolás is, mert a könyvkiadás nem olcsó, és ha már kiadnak valamit, annak szeretnék viszontlátni az árát. Ezért valószínűbb, hogy inkább valami trendit keresnek, és nem kísérletezgetnek. Én, aki nyertem már néhány pályázaton, nyugodt szívvel mondhatom, soha nem újszerű írásokkal arattam sikert :-?
Nem tudom még, hogy idehozzam-e azt a bizonyos sci-fit? Eléggé "telítődtem" vele, hiszen számtalan újraolvasáson és javításon esett át. Most egyszerűen nincs kedvem újra átbogarászni. Egyelőre hagy pihenjen a mappájában, aztán lehet, hogy egyszer majd újra előveszem.
Carun
Felhasználó
2020.08.20 10:12
164 vélemény
Szia András!

Örülök, hogy tetszett :-) Egy kezemen meg tudom számolni, hány pályázatra írtam életemben, így nem vagyok valami professzionális e téren. Ezek szerint az egyedi alatt a sablonost koppintást szokták érteni, ezt észben tartom a következő pályázatnál (kivéve a Lidércfényen :-D ). Így már nekem is keserűbb a szájízem, dehát mi épp a trendi, ugye.
Brandon Sanderson mesélte, hogy mikor elküldte a Ködszerzet első kötetét az egyik kiadónak, azok megkérdezték tőle, hogy nem-e tudna inkább valami olyat írni, mint George R.R. Martin, mert hát a grimdark féle írások a menők. Természetesen Sanderson tudott volna, de az nem az ő stílusa volt. Inkább házalt tovább a könyvével, amit mára milliók szeretnek.
Van valami terved ezzel az unhappy endinges sci-fivel? Mondjuk megoszthatnád itt, én szívesen elolvasnám :-)

Xenothep, lehetnék mondjuk... írnok? :-D Előre bocsájtom, hogy gittet nem rágok :-D
Jávorszki András
Felhasználó
2020.08.18 14:03
35 vélemény
Remek írás, nekem nagyon tetszik. Pont az a fajta, ami könnyed, és olvasmányélmény szempontjából is maradandót jelent pont azért, mert feszegeti a műfaji határokat. Egyáltalán nem sablonos, vagy ha helyenként mégis, akkor abban önmagára reflektál. A humor már csak a hab a tortán; vagyis pont olyan ez az írás, ami egy ilyen pályázaton sajnos halálra van ítélve.
A GABO-n most én sem jutottam be. Összeraktam nekik a szokott stílusomban egy borongós, unhappy endingre kifutó sci-fit a gyerektervezésről. (Azt, hogy tervezés, szó szerint technikai értelemben vedd). Nehezen emészthető téma volt még a tesztolvasóim szerint is, naná, hogy nem kellett a GABO-nak. Helyette beválogatták egy űrben száguldó expresszvonat sztoriját (egy régi japán anime koppintása), meg a századik Trónok harca másolatot :-? Nem tagadom, csalódott vagyok, de egyben megerősítést kaptam arra nézve is, hogy legközelebb kapjam elő nekik a sablonmappát, ha meg akarok jelenni.
Xenothep
Felhasználó
2020.08.18 13:58
266 vélemény
Azt' még dumál, hogy nem lenne elnök...

Mindegy, akkor is meg kell lennie annak, amit mondtam, mert én mondtam, megmondtam, aszontam! Funtasy zsáner márpediglen lesz, és Carun valami fontos tisztséget fog betölteni ez ügyben benne abban.
Norton
Felhasználó
2020.08.18 08:28
666 vélemény
„Idióta vagyok a szó klasszikus jelentése szerint”, „Unkulturált barom vagyok” - ezek kicsit erős mondatoknak tűntek a számomra. Persze mondhat magáról bármit az ember, ha nincs benne érzelem. Azt pedig, hogy valaki „mindenben jobb, mint én” alapból egy hülyeségnek tartom.

Ami az „Egyik sem” nevű pártot illeti… én rátok szavaznák, ugyanis olykor úgy tűnik, hogy a már létező pártok se tudják, hogy mit akarnak csinálni, csak nem vallják be.

Persze egy politikus képzésre azért beíratnálak benneteket, mielőtt elindultok, hogy felkészüljetek a választások előtt.

Az öniróniát felejtsd el! Ehelyett tantárgyak lennének a következők: népbutítás, hazudozás fapofával, uszítás, gyerekes propaganda, érzelmi zsarolás, pénz(el)varázslás, visszafelé mutogatás, öndicséret, gumicsont dobálás, mocskolódás, statisztikaformálás, karaktergyilkosság, meg ehhez hasonlók - ezekből le kellene vizsgáznotok.

Tudom, hogy a jelenlegi pártok nem csinálnak ilyeneket, de szerintem így több szavazót nyernétek!

Az „uszítás” pl. azért jó, mert ha az egymást ütik az emberek, akkor nem titeket fognak. Az ellenzék pedig arra való, hogy rá lehessen kenni, amit ti csináltok - olyan, mint egy villámhárító - rájuk lehet vezetni az indulatokat.

Ha pedig a felhergelt szavazóknak elterelitek a figyelmét némi gumicsonttal, akkor nem a lényegre fognak figyelni. Ez is egy kitűnő önvédelmi stratégia. Még be is lehet őket „csibészelni” mások ellen, ha minden kötél szakad.

Az „öndicséret” tantárgy keretein belül megtanulnád, hogy magadat dicsőítsd, másokat mocskolj, és úgy állítsd be magad, mint egy nélkülözhetetlen személyt, aki pótolhatatlan. Higgyék csak azt, hogyha Te nem lennél, akkor eljönne a világvége, az armageddon, és a kénköves pokol legmélyebb bugyraiba süllyednének el. Szerintem ebben a tantárgyban még némi csiszolásra szorulnál, de mindent meg lehet tanulni.

Azt persze csak én gondolom, hogy ezek a dolgok beválnának, mert ilyesmiket még sosem láttam, de talán érdemes lenne őket kipróbálni, úgy kísérletképpen.

A „statisztikaformálás” tananyag rávilágítana arra, hogy a különféle statisztikákból a Gizikétől a gőzekéig, a harckocsitól a nagymamáig bármit ki lehet hozni! Ez attól függ, hogy honnan nézzük a dolgokat, hogy mit veszünk figyelembe és mit nem.

És mindig azt mondd, amit hallani akarnak, ne azt, amit valójában gondolsz!

Ó, sokat kell még fejlődnöd ahhoz, hogy politikus legyél, de én (jó pénzért) szívesen lennék a tanácsadód.
:-)
Xenothep
Felhasználó
2020.08.17 21:45
266 vélemény
Norton

Önirónia. A cinizmust már egészen jól elhagytam, de az önirónia... az más kérdés. Ez az elnökösdi csak egy tréfa. Vicces elismerése adott illetőnek, utalás arra, hogy mindenben jobb, mint én / mások. Én senkit nem bántok, és egészen biztos, hogy nincs a mondanivalómban burkolt célzás, se hátsó szándék. Pont azt mondom, amit gondolok.

Egyébként egyik kollégám egy kreatív pillanatában kitalálta, hogy csináljunk egy "Egyik sem" nevű pártot, mert így biztosan mi kapnánk a legtöbb X-et szavazáskor. Amikor megkérdeztem, mégis mi a fenét is csinálnánk, azt felelte:
- Nem tudom. Ez a következő lépés.
Azt hiszem, ő sem vette túl komolyan ezt a dolgot.
Norton
Felhasználó
2020.08.15 21:12
666 vélemény
Te mondtad, hogy elnök szeretnèk lenni, nem èn. Ès mièrt lennèl te egy unkulturált barom? Ezt sem èrtem. X-et egyèbkènt èn is teszek, ès ennyi. Engem viszont mègis èrdekel, ès bevallom, nèha bosszant is pár dolog, ami az országban megy.
:-)
Xenothep
Felhasználó
2020.08.15 20:57
266 vélemény
Jajaja Sir Terry Pratchett, meg minden... Oké, kisit szégyenlem, hogy nem említettem meg őt is. Nagy Károlyt speciel én sem ismerem, illetve nem rémlik, hogy olvastam volna. Unkulturált barom vagyok, ez van.

Norton, én egy olyan oldalon állok, ami túl van mindenen. Idióta vagyok a szó klasszikus jelentése szerint. Az emberi intrika, politika, és a többi "ika" halálra untat. Az ilyen szarságokba bele kell születni, én meg a nép jelentéktelen tagja vagyok, szavam elveszik a tömeg zsongásában. Teszek egy X-et, amikor kell, de egyiknek se hiszek. Ugyan mi újat tud bármelyik mondani?

Szóval legyél csak te az elnök, akkor legalább az irodalom kap valami támogatást.
Norton
Felhasználó
2020.08.15 12:08
666 vélemény
Nagy Károlyt ismered? (Charles Lorre). Rejtőhöz hasonlóan ő is légiós regény „paródiákat” írt - megjegyzem, nagyon jókat - ő is fiatalon halt meg, és ő is munkatáborban. Érdekes, hogy Rejtőt szinte mindenki ismeri, de Nagy Károlyról alig hallani, pedig a regényei még manapság is beszerezhetők.
Carun
Felhasználó
2020.08.15 11:20
164 vélemény
Mi az, hogy kiparodizál?! Ki kérem magamnak! Ez egy igazi grimdarrrk történet volt :-D Viccet félretéve szeretem a műfajt, sőt mi több, az egyik kedvencem. Régóta agyaltam rajta, hogy görbe tükröt állítsak elé.

Azért a mesterekhez még hozzátenném Sir Terry Pratchett-et, magyarok közül pedig Rejtőt és Örkényt. Amikor valaki ír valami vicces/abszurd történetet, az olvasó akaratlanul is összehasonlítja azt ezen írók alkotásaival.
Norton
Felhasználó
2020.08.15 08:08
666 vélemény
"Nekem tök mindegy, ki az elnök, amíg nincs háború". Ez kicsit olyan, mintha azt mondanád, hogy "mindegy, mivel etetnek, ha nem halok bele". :roll: Mindegy, ezt a témát hanyagoljuk inkább. :-)
Xenothep
Felhasználó
2020.08.15 07:33
266 vélemény
Természetesen a Funtasyt nem én találtam ki, mint műfajt, én csak az elnevezését alkottam meg tegnap este, mint idétlen, de találó szójátékot. Konkrétan már J.R.R.Tolkien is írt ilyet, a sötét oldalról meg H.P.Lovecraft (minden e mesterektől ered, és kész) mi pedig követjük őket.
Xenothep
Felhasználó
2020.08.15 07:29
266 vélemény
Norton, még mindig te vagy a legfőbb jelölt természetesen.
Őszintén szólva lövésem nincs, miért osztogatok címeket ezredes. Valószínűleg régi vágású vagyok, és ezt rendkívül humorosnak tartom a magam egyszerű, visszafogott módján.

Történt pediglen áprilisnak havában, hogy Carun feltűnt mocsarunk ködös egén, mint új, fényes lidércláng, és szép komótosan beírta magát a kedvenc íróim közé. Nyilván a lista hosszú, ami ezen ifjú embereket illeti, és nincs sorrend, mindenki fenn áll a színpadon egymás mellett, én pedig ülök az első sorban, és hallgatom, amit elmondhatnak.

Ami az országot illeti, nekem tök mindegy ki az elnök, amíg nincs háború.
Norton
Felhasználó
2020.08.14 22:55
666 vélemény
Nekem erről a történetről az jutott az eszembe, hogy ez egy „fantasy szatíra”, vagyis valami olyasmi, ami egy bizonyos szinten kiparodizál egy műfajt.

Valószínűnek tartom, hogy nem ilyet várhatott a zsűri, hanem egy sablonosabb, jól bevált receptet, ami biztosan eladható, de attól ez még jó… csak talán nem ez a zsánerük, vagy mit tudom én… ezzel egyetértek az előttem szóló kollégával.

A lényeg, hogy nekem is tetszett, persze ez nem számít, mivel én nem vagyok a „zsűri”.

Xen, csak egy kérdés: miért akarsz mindig elnököt választani? Orbán talán nem jó?

(Ez költői kérdés volt.)

:-D
Carun
Felhasználó
2020.08.14 12:46
164 vélemény
Nem zavar, hogy nem került be, inkább örülök, hogy megszületett ez a novella. Remekül szórakoztam írás közben :-D
Funtasy… Hát ez jó! Ráadásul én, mint elnök?! Kicsi vagyok én ahhoz, de igazán megtisztelő, hogy rám gondoltál :-)
Xenothep
Felhasználó
2020.08.13 19:16
266 vélemény
Tökély.
Az ítészek nagy része meg túl komolyan veszi magát. Láttunk már ilyet.

Apropó, már rég agyalok rajta... kellene bevezetni új stílust Funtasy néven. Szerintem komoly potenciál van benne. Lehetnél te az elnök, én túl átvitt értelmű vagyok az ilyesmihez.

Előző oldal