A lemez

Horror / Novellák (231 katt) kovacsgabor
  2023.01.09.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2023/1 számában.

Eldugott helyen volt a város szívében. Egy kicsi, macskaköves mellékutcában az óvárostól nem messze, egy Könyvbarlang nevű antikvárium. A kis üzlet, úgy bújt meg a régi házak között, mint tű a szénakazalban. Matthew már számtalanszor járt arra, de csak most figyelt fel a kis boltra. Úgy döntött bemegy, hogy körülnézzen.

A bolt amennyire kicsinek tűnt kívülről, annál tágasabb volt belülről. Az üzletben lágy jazz zene szólt, Wes Montgomery Full House élőfelvétele. A könyvek a padlótól a plafonig sorakoztak. A polcok már meghajlottak a temérdek mennyiségű kötet súlyától, ami rájuk nehezedett, és ami nem fért a polcokra az könyvtornyokként ágaskodott fel a padlóról.

A bejárattal szemben volt a pult, ahol egy szakállas, ősz hajú férfi ült, mélyen elmerülve egy olvasmányban, mit sem törődve a boltban kószáló fiúval.

Matthew odament az eladóhoz, hogy rákérdezzen néhány könyvritkaságra, amit már régóta keresett, hátha most szerencsével jár. A pulthoz közeledve észrevette, hogy nem csak könyvek, hanem régi bakelit lemezek is vannak a boltban, amiket szintén gyűjtött.

Mindenféle stílusú zene volt: jazz, blues, rock, pop. A temérdek Zeppelin, Beatles, Hendrix, Sabbath, Doors és Purple album között egy igazi ritkaság is elbújt. A hírhedt Spiritual trip album, a Composition of Cacophony, amiből összesen 1000 példányt nyomtak. A limitált széria darabjait ma már teljesen lehetetlen volt beszerezni, s most egy darab elfeledve, eltemetve várakozott itt arra, hogy valaki megtalálja.

A fiú azonnal lecsapott rá.

Az antikváriumból hazaérve, Matthew azonnal lepakolta a cuccait, átöltözött, majd gyermeteg izgatottságtól fűtött szívvel feltette a fekete korongot a lemeztányérra, majd elindította azt. A pick-up szép lassan a forgó lemez felé ment, majd a tű belemélyedt a barázdákba.

A lemez körbe-körbe forgott, majd a néma csendet, tompa, misztikus hangok törték meg. A hangszerek a felismerhetetlenségig el voltak torzítva, de néhány hangszer jellegzetes tónusa, azért mégis kivehető volt. A billentyűsök, gitárok és ütőhangszerek tökéletes szintézise szólalt meg. A disszonáns hangok egymásra épülve tökéletes dallamvilágot és kompozíciókat eredményeztek, amik helyenként harmóniába, olykor pedig kakofóniába csaptak át.

A lüktető nyitó tételt egy melankolikusabb és lényegesen lassabb darab követte. Az érzelmi hullámvasút végül a lemez második felén található harmadik tételben teljesedett ki, a második tétel tökéletes ellenpontjaként. Az instrumentális kavalkádot az egyszerűbb, gyermetegebb dallamok mellett, egyaránt jellemezte a bonyolultabb, virtuózabb játék és dallamvilág. Az éles, kitartott felhangok, a mély, lüktető basszus és a hirtelen ritmusváltások szinte megsemmisítették az elmét. A dallamokkal párhuzamosan megszólaló és egyre dominálóbb zajok és zörejek nyugtalanító hatással hipnózisba ringatták a tudatot, majd hangos kakofóniába csaptak át, elnyelve azt. Az elhalkuló egyveleget egy éles, sípoló hang szakította meg, jelezve az album végét, hogy aztán a némaságba kússzon át. A tű lefutott a korongról. Erre a csendre ocsúdott fel Matthew.

Matthew a lemezt végighallgatva úgy érezte, mintha egy mély álomból ébredt volna. Látta lelke deformáltságát, énje megsemmisülését. A spirituális utazáson az album kalauzként vezette végig, élete minden egyes pontján. A feje lüktetett, de nem a zenétől, hanem a zene nyújtotta élményektől. Olyan volt mintha lényét darabokra tépték, majd újra összerakták volna egy új személyiséget formálva belőle.

A kavargó érzelmek vágyat ébresztettek benne, hogy újra lejátssza a lemezt. A bakelitkorong újra forogni kezdett és minden kezdődött elölről…

A két napja tartó zenebona közepette, tompa dörömbölés rázta meg az ajtót. Matthew anyja volt az. Kikészült már fia szünet nélküli zenehallgatásától, a beteges dallamoktól, a folytonos lüktetéstől.

Az elreteszelt ajtó mögött Matthew a nihilizmus állapotát elérve, a zene megszállottjaként hallgatta a muzsikát. Minden gondolata a dallamok és az azok által kiváltott hangulat köré összpontosult. Nem törődött semmiféle felszólítással, vagy egyéb fenyegetéssel, csak a zenére figyelt. A rabjává vált.

Néma csend. Margaret, Matthew anyja lenyomta a biztosítékot a garázsban. A fiú magához térve nem értett semmit. Őrjöngött a csend hallatán. Szitkozódva, obszcén káromkodásokat ordibálva, csapkodott a szobájában, majd kivágva az ajtót kirohant, hogy kérdőre vonja anyját.

Margaret nem ismert a fiára. Szemei beestek, bőre falfehér volt, kezei folyamatosan remegtek és teste bűzlött az izzadságtól.

– Mi a fasz van? – kérdezte ingerülten a fiú.
– Meguntam már ezt a zenebonát – válaszolt döbbent rémülettel az anyja.
– Mit csináltál?
– Lenyomtam a biztosítékot.

A fiú dühösen elindult a garázs felé.

– Én kopogtattam, de te nem engedtél be – mentegetőzött az anyja.

Matthew a garázsba érve megkereste a biztosítéktáblát, majd megkereste a lenyomott biztosítékot, aztán visszakapcsolta és a zene újra felharsant. A fiú kicsit nyugodtabban indult vissza a szobájába, hogy hallgathassa a muzsikát. A konyhához érve anyja próbálta néhány jó szóval észhez téríteni fiát, aki csak a zenét akarta tovább hallgatni, de akaratossága csak felbőszítette a fiút, aki a konyhapulton lévő késtartóból dühösen előrántott egy kést, majd belevágta anyja mellkasába.
A nő döbbenten, majd rémülettel tekintetében hanyatt esett a mellkasából kiálló késsel együtt. Légzése felgyorsult ahogy levegőért kapkodott, mellkasa föl-le emelkedett, miközben szájából vérpettyeket köpködött, majd pupillái kitágultak és megüvegesedtek, aztán a mellkas nem liftezett már többet.

Matthew anyja holteste fölött állt, a háttérben szólt a zene, és miközben bámulta a néhány perce még élő nőt, kiabált, mint egy tébolyodott.

– Ezt akartad? Ezt akartad? Hagyjatok békén! – ekkor nyugodtabb hangsúllyal folytatta – mi mind áldozatok vagyunk ebben a szarral teli világban. Tudod, anyám, láttam a jövőt, és csúnya volt. Saját magunkat pusztítottuk el. A saját szarunkba fulladtunk bele. Minden olyan értelmetlen, nem lehetünk önmagunk, mert megszabják, hogy kik lehetünk. Mindenki álszent és hazug, a rothadás és a halál gépezetének férgei. – A mondat végén köpött egyet, majd visszament a szobájába, hogy tovább hallgassa a zenét.

Négy nap múlva a rendőrség a helyszínre kiérkezve egy nő és a fia holttestére bukkantak. Az anya a konyhakövön feküdt, a mellkasából kiálló késsel vérbe fagyva. A tizenhét éves kamasz fiú, pedig kiszáradásban és végkimerülésben hunyt el. Őt a szobájában találták meg, ahol a rendőrségi jelentés szerint, valamilyen furcsa zene szólt.

Előző oldal kovacsgabor