SAJTI TAMÁS, a legenda

Külvilág / Közélet (2375 katt) Rohadék
  2010.08.18.

Írta: Trükkös feliks
(rövid részlet a MISKOLCI HIP-HOP - A NÓNÉMEK KÖNYVE „Sajti Tamás” c. fejezetéből)
Megjelent: a Revolúció 0. számában, 2008. március

született: 1981. Január 25.
Meghalt: 2006. Április 15.

Ő volt az az ember, akinek művészi hajlamát a korosztályán kívül senki nem értette meg, ő volt az, akit - és a családját - a szomszédai megbélyegeztek, „bűnözőnek tartották”. És teszik most is, teljesen jogtalanul. Hogy mit művelt magával, azt mindenki tudta. De senkinek nem volt köze hozzá, mert nem ártott vele senkinek. Sokan akkor is elítélnek egy embert, ha nem is ismerik.


Tomi kicsi korától a rajzolás rabja volt, általános iskolában (34.-es suli) a betont mindig összekrétázta.


Többek között a dac, hogy ő nem adja meg azt az örömöt a hatóságoknak, hogy sitten rohad, míg a gyilkosok és rablók, a fenyegetők és kötekedők, a gazemberek, fajgyűlölők, horogkeresztet magukra tetoválók szabadlábon vannak, ő meg senkinek nem ártott, csak néhány színes képet fújt a falra, ezért inkább felakasztotta magát. De nem a saját szobájában, a gázcsőre, ahogy sokan mondják. Aznap anyukája adott neki aprót, hogy hozzon kenyeret. De ő nem emelte fel a fejét. Azt mondta:
- Jó, hozok. De későn jövök.
Nem jött többet. A Sajó partján talált rá egy horgász.
A boncolás során nem találtak a szervezetében semmilyen kábítószert (!!!), tehát egy másik tévhit is érvényét veszti.
1996.-ban, mikor megismertem, beszélgetéseink során ismertette velem a Graffitizők Hétparancsolatát.

Tartsd tiszteletben a más tulajdonát.
Nem utolsó dolog, ha, amíg meg nem tanulod a „szakmát”, nem a legfeltűnőbb falakat feded le.
Két tag nem érhet egymásba.
Graffitivel le lehet nyomni tag-et, fordítva nem.
Színes Graffitivel le lehet nyomni fekete-fehéret, fordítva nem.
Csak akkor nyomhatsz le bármit, ha te tényleg jobb vagy.
Ha már nincs hely neked, menj onnan.

Megállíthatatlan volt, és mexállott. Rengeteg embert inspirált, elfogadottan a miskolci graffitizés alfája, a legelső korszak legnagyobbja. És aki nem ezt mondja, az nagyot hibázik.
Miskolcon (és Borsod Abaúj Zemplén megyében) a hiphop-ABC Q-val kezdődik!

Kiragadott mondatok és kifejezések Sajti Tamás búcsúleveléből:

„Sohasem találtam a helyem ebben a HAMISVÁROSban.”
„Szisztematikus munka” (Itt nyilván a miskolci munkahelyekre gondol, amivel az emberek a kenyerüket keresik. Írásában több helyen utal arra, hogy a hatalom kezében vannak az emberek, és ez helytelen.)
„Segíteni akartam másoknak”
„Engem tartanak bűnözőnek, pedig nem bántottam senkit. Gyűlölöm és mindig is gyűlöltem az erőszakot.”
„Jártam más városokban. Sokkal jobbak az emberek kultúrához való viszonya, mint itt, Miskolcon.”
„Az emberek erőszakosak, és hatalomvágyók. Talán én nem voltam elég erős, hogy más fejére lépjek, ha előrébb akarok jutni.”
„Tudom, az életem könyvét én írom, de ezek a lapok már az elején selejtesek voltak, na meg a toll sem fogott rendesen.”

Köszönöm Tomi szüleinek és testvéreinek, hogy hozzájárultak ehhez az íráshoz. És persze Tominak! Nyugodj békében! Köszönjük, hogy velünk voltál!

Előző oldal Rohadék