Az Ötödik Sally - könyvajánló

Szépirodalom / Könyvajánló (575 katt) Petya
  2020.12.03.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2020/12 számában.

Nehéz szavakba önteni, mit érzek. Miután elolvastam és leraktam a könyvet, csak annyit tudtam mondani: azt a kurva, erre el kell szívni egy cigit!

Azokat a könyveket tudtam mindig a magaménak érezni, amik úgy éreztem, rólam szóltak, nekem íródtak. Mintha a lényem összekapcsolódott volna az íróéval. Fantasztikus érzés volt megtapasztalni a tűnő, hideg magány helyébe szüremlő nyugtató melegséget. Csak néhány alkalommal fordult elő, és úgy emlékszem rájuk, mint a plátói szerelmekre, melyek emberekhez fűztek.

Nola, Bella, Derry és Jinx. Mind Sally személyiségének egy-egy darabjai, akik önálló tudattal rendelkeznek. Időnként átveszik az irányítást, Sally pedig kis idő elteltével magához tér, de nem emlékszik semmire. A sorozatos amnézia öngyilkossági kísérletbe hajszolja, minek után kórházba kerül, ahol egy neves terapeutához irányítják. Dr. Roger Ash kezelésbe veszi Sallyt, aki kezdetben nem hajlandó tudomásul venni, többszörösen hasadt személyiség. A kezelések során azonban rádöbben, egyedül úgy gyógyulhat meg, ha közelebb kerül és megbarátkozik a hideg és intellektuális Nolával, a cserfes és bohém Bellával nomeg a jóságos és csupaszív Derryvel. Ám mindez mégis mit sem ér, ha közben elnyomja a lelke mélyén fortyogó, szüntelen haragban izzó Jinx-et, aki, ha sarokba szorítják, a gyilkosságtól sem riad vissza.

Tulajdonképpen azt érzem, le is tehetnék arról, hogy egy szép napon író legyek. Ilyen magasságokba úgysem érhetek fel soha, mint Daniel Keyes. A tudományosan kielégítő, komolyabb részeket átszövik a humoros párbeszédek, időnként pedig az akciódús jelenetektől sem riad vissza. Megannyi pszichológiai és mélylélektani tartalommal bír, ugyanakkor könnyedén bánik a bizarr, nyers szexualitással és az érzéki vágykeltéssel is. A fordítás kiválóan működik. Még Hamupipőke viszonylatában is, ahol magyarázatul szolgál az eredeti Cinderella névvel.

Kemény valláskritika is vegyül a történetbe, bár én végül úgy éreztem, nincs egyöntetű ítélkezés a kereszténység fölött. Keyes az olvasóra bízza a végső ítélkezést, akárcsak egy jó terapeuta.

Ajánlom mindenkinek szeretettel, aki még nem olvasta Sally történetét. Annak, aki elsőre azt gondolja, ez bizony csak egy elmebeteggel fordulhat elő. Pedig hát Nola, Bella, Derry és Jinx mindünkben ott él. Tudásvágy, önbeteljesítés, szeretetéhség, lelkierő felváltva hadakozik bennünk személyiségünk szerves alkotóelemeiként. Napjaink pedig másról sem szólnak, mint a belőlük fakadó elvárásoknak tudat alatt megfelelni.

Előző oldal Petya
Vélemények a műről (eddig 2 db)