Elektronika vagy könyv

Külvilág / Közélet (5412 katt) Floró
  2010.08.17.

A XXI. század elejére az elektronikus adathordozók száma megnőtt, és a média ki is használta a fejlődést. Maga a média is több részre szakadt. A hagyományos média mellett megjelenik az elektronikus média is. A hagyományos médiumok, például a fórumok, ahol a beszélők egymás mondandójára reagálhatnak, vagy maga a nyomtatott sajtó. Nyomtatott adathordozónak minősül például a könyv és az újság. Az elektronikus médiumok a rádió, televízió és az Internet. Így az elektronikus adathordozók ennek rögzített változatai, a kazetta, audio CD, MP3, illetve videokazetta, DVD, valamint merevlemez, pendrive. A témám tehát: A megítélésem szerint véglegesen kiszorítják–e az elektronikus adathordozók a hagyományos könyveket?

A mindennapi életünket az információk irányítják. Gyakran előfordul, hogy ezeket az információkat rögzítenünk kell, vagy rögzíteni akarjuk. Számunkra ezek az adatok szórakozásra vagy tanulásra szolgálnak. Amit rögzítenünk kell, az a tanuláshoz szükséges, amit akarunk, az a szórakozásunk.

A szórakozásra használatos eszközök számunkra többnyire a zenehallgatást szolgálják. Ezeket a mindennapi élet olyan perceiben használjuk, amikor lehetőségünk van rá. Szabadidőnkben gyakran nézünk DVD–n lévő filmeket, videókat, klipeket. Ezeket szintén elektronikus adathordozókon tároljuk. Működtethetünk saját Web–oldalt az Interneten is, ahol a tárhelyet megszabják. Vannak szórakoztató könyvek és újságok is.

A tanuláshoz szükséges dolgokat, szövegeket, képeket elmenthetjük a merevlemezre fájlok formájában, majd onnan bárhová el lehet szállítani, és meg lehet jeleníteni, ha megfelelő eszközünk van hozzá. A könyveknél az információt készen kapva visszük. Ezeket azért használjuk, hogy bővítsük a tudásunkat, és ha elfelejtünk valamit, akkor megnézzük benne.

Az érvelésemet a következő részekre bontom. Megvizsgálom, hogy a könyveknek milyen előnyei és hátrányai vannak. Ezek után megnézem, hogy az elektronikus adathordozóknak milyen tulajdonságokkal rendelkezik. Végül néhány véleményt is leírok, melyet megpróbálok értelmezni.

Először kezdem a könyv előnyeivel: A legnagyobb előnye a könyvnek, hogy kész anyagot ad a kezünkbe. Elég csak megtanulni, elolvasni vagy értelmezni. Bárhol meg lehet nézni, mindössze olvasni kell tudni. De vannak olyan könyvek, ahol még olvasni sem kell tudni. És a könyv kényelmesebb is, mint egy nagyobb gép előtt ülni.

A könyv hátrányai: Az anyaga miatt hamar elhasználódik, elkopik, szétesik, és akár tönkre is mehet véglegesen, ezáltal használhatatlanná válik. A nagy szótárak nehezen kezelhetőek, súlyosak, és ehhez képest kevés benne az információ. A nyomtatott szöveg nem változtatható, így van, ami számunkra fölösleges.

Az elektronikus adathordozók előnyei: A fájlt én magam alkotom meg. Az elektronikus adathordozóra tehát azt teszek, amit én akarok. Ezeket, ha szükség van rá, bármikor meg tudjuk változtatni. Egy pendrive–ra több adat fér fel, mint sok szótárban megtalálható együttvéve.

Az elektronikus adathordozó hátránya az, hogy nem lehet bármilyen körülmények között használni. Szükség van elemre, vagy áramforrásra. Speciális lejátszók és programok kellenek hozzá, például számítógép, lejátszó. Ha rossz helyen szállítjuk, akár tönkre is mehet, és az adatok törlődhetnek.

Végül néhány vélemény elemzése: Egyes elemzők azt állítják, „A tapasztalatok szerint a médiaváltás nem azt jelenti, hogy az újabb médium automatikusan eltörli a régit.” Pl.: posta nem kevesebb hasznát látta a telefonnak, mint a film a televíziónak, vagy a könyv az újságoknak. Bármelyik cd-rom a maga imponáló tároló–kapacitásával nemcsak a könyvek teljesítőképességének határait demonstrálja, hanem egyúttal azt is, a könyvet, mint olyat miben nem tudja felülmúlni egyetlen más új médium sem.

„Igen gyakran fellépnek váratlan kölcsönhatások” – állítják más tudósok. Olyan szinergikus kapcsolatok jönnek létre, amelyek először világítanak rá a látszólag túlhaladott médiumba rejlő bizonyos lehetőségekre és értékekre. Megfigyelhető például, hogy egy könyv alapján filmet készítenek, és a vásárló egyszerre tartja otthonában a könyvet és a belőle készült filmet is.

A könyvnek előnye tehát a kényelem és az egyszerűség. Hátránya, hogy az információt nem lehet megváltoztatni, valamint könnyen sérül. Az elektronikus adathordozón a dokumentumok könnyen megváltoztathatók, és sokat tárolhat. De ez is sérülhet, és a használathoz speciális eszközök is kellenek. Sok elemző szerint a könyv és a többi adathordozó együtt is élhet.

Véleményem szerint mind a kettő megmarad, csak más céllal. A nyomtatott adathordozók inkább tanulásra fognak szolgálni, míg az elektronikusak inkább szórakozásra.

Előző oldal Floró
Vélemények a műről (eddig 4 db)