Joe Abercrombie: Half the World, avagy A Harcos

Fantasy / Könyvajánló (1175 katt) Kapitány
  2016.10.02.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2016/9 számában.

A Half the World Joe Abercrombie Shattered Sea (magyarul Szilánkos Tenger) című sorozatának második kötete. A magyar fordítás 2015-ben jelent meg az Athenaeum Kiadó gondozásában.

Az első rész, a Half a King Yarvi herceg, a reménybeli miniszter, egy rövid ideig király, aztán valamivel hosszabb ideig rabszolga, majd végül véres kezű bosszúálló viszontagságait mesélte el. A második részben Yarvi eredeti álma beteljesült, és végre miniszteri pozícióban ármánykodhat kedvére Gettföld királya mellett. Jelen kötet központi alakja már egy fiatal lány, Hild Bathu, más néven Tüske, aki vitéz apja nyomdokaiba lépve a Szilánkos Tenger patriarchális, hímsoviniszta világában szeretne harcosi karriert kiépíteni, és kiképzői nagy bánatára ehhez meg is van a tehetsége. Egy napon viszont a gyakorlótéren elkapja a hév, és bár nem szándékosan, de mégis sikeresen megöli egyik társát. Emiatt bűnhődnie kell, és ebben az esetben a bűn zsoldja a halál. Itt lép be a képbe Yarvi atya, az előző rész főhőse, és megmenti Tüskét a kivégzéstől. Azt azért lehet sejteni, hogy ezt nem emberbaráti szeretetből, és nem minden hátsó szándék nélkül teszi... Az atya magával cipeli hajóján Tüskét egy titkos küldetésre, ahol szegény lány egy kedves, idős nénike (aki szintén gyakorlott harcos) kezei közé kerülve néha elgondolkozik, hogy nem lett volna-e jobb mégis a kivégzést választani. Yarvi miniszter, igaz, nem egy rosszindulatú alak, de a köz java érdekében mégis hajlandó lenne bárkit feláldozni. A vaskos műből végül megtudhatjuk, hogy sikerül-e Tüske Bathunak életben maradnia a politika fondorlatos világában, és hogy ehhez elegendő lesz-e az, hogy ügyesen tudja forgatni a kardját.

A Harcost nem sokkal az Uralkodó elolvasása után vettem kézbe, és bár egy majdnem ötszáz oldalas könyvről van szó, mégis elég gyorsan a végére értem. Nagyon jó mű, számomra az utóbbi évek egyik legjobb fantasy élményét jelentette. A szereplők általában szimpatikusak, és jól felépített karakterekkel van dolgunk. Némileg szokatlan, hogy a főszereplő lány, de szerencsére Abercrombie jól kidolgozta az alakját, és nem a mellméret volt az elsődleges attribútuma. Az első részhez hasonlóan Bernard Cornwell hatását ebben a részben is felfedezni véltem, de úgy gondolom, hogy ez semmit nem von le a Harcos értékéből.

Összességében a Half the World legalább annyira kellemes élményt jelentett, mint a Half a King (vagy akár R. R. Martin Trónok harca világa). Jó szívvel ajánlom mindenkinek, aki kedveli a minőségi fantasyt.

Megjegyezném még, hogy – mivel sorozatról van szó – nem ez az egyetlen elkészült kötet. E sorok írásának pillanatában angolul még két további rész jelent meg, amelyek közül a Half a King magyarul is kapható Az Uralkodó címen. Remélem, hogy a harmadik kötet is hamarosan elérhető lesz magyar nyelven :-)

Köszönjük az Athenaeum Kiadónak, hogy rendelkezésünkre bocsátotta a könyv egy példányát.

Előző oldal Kapitány