David Gaider: Az elorzott trón

Fantasy / Könyvajánló (1621 katt) Kapitány
  2011.01.10.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2011/10 számában.

Az ajánlót eredetileg a Karcolat által kiírt műértékelő pályázatra készítettem. A pályázat már véget ért, így a művet (néhány kisebb változtatással) ezen az oldalon is közzéteszem.

David Gaider könyve, Az elorzott trón, a Bioware által készített Dragon Age című játék univerzumában játszódik. Gaider szakavatott ismerője a témának, hiszen a Bioware munkatársaként komoly részt vállalt a Dragon Age világának és szereplőinek kidolgozásában. Nem ez az első munkája. A CRPG-kedvelők számára ismerős lehet a Baldur's Gate vagy a Neverwinter Nights neve: Gaider ezen programok létrehozásában is közreműködött.

A könyvet könnyebben lehet követni, ha az olvasó előzőleg már játszott a Dragon Age: Vérvonalak című játékkal. Ez a játék egy erősen történetközpontú CRPG, azaz Computer Role Playing Game. Azok számára nem feltétlenül lesz élvezetes, akik például a Doom-sorozathoz hasonló, harcközpontú programokat kedvelik, és amelyek a John Carmack-féle design-elveket követik (miszerint egy játékprogramba csak annyi történet kell, mint mondjuk egy pornófilmbe). A Dragon Age háttértörténetét, illetve a fő- és mellékszereplőket a fejlesztők – többek között David Gaider részvételével – nagyon alaposan kidolgozták. A szereplők élők: menet közben vitatkoznak egymással, és kifejezik véleményüket a főhős cselekedeteivel kapcsolatban. A program a CRPG-k hagyományainak megfelelően küldetésekre épül, de ezek túllépnek a „Hozz húsz patkányfarkat meg kaszabolj le tíz banditát” jellegű kliséken. Ezek elsősorban arra szolgálnak a játékban, hogy a történetet megismertessék a játékossal, de ez nem lineárisan történik, így elég nagy mozgásszabadsággal rendelkezünk a küldetések teljesítésének sorrendjében.

Véleményem szerint a Dragon Age: Vérvonalak minden idők egyik legjobb és legérdekesebb számítógépes játéka. Ezt persze nem csak én gondolom így, ezért nem is csoda, hogy a Dragon Age sem kerülhette el a sikeres játékok sorsát, így a rajongók mindenféle kiegészítőt és kacatot hajlandók megvásárolni, amely kedvenc programjukhoz köthető. A fejlesztők igyekeznek kielégíteni a játékosok igényeit, így a játékokon, pólókon és egyebeken kívül könyveket is kiadnak, melyek története a Dragon Age világában játszódik. Ezen könyvek egyike Az elorzott trón.

Ebben a történetben a játék előzményeit ismerhetjük meg. A főszereplő a királyi vérből származó Maric, akinek a könyv elején áruló nemesek meggyilkolják édesanyját, a Lázadó Királynőt, aki a Ferelden nevű ország szabadságáért küzdött a megszálló orlesiaiak ellen. Az ifjú és még tapasztalatlan Maricnak menekülnie kell a gyilkosok elől. Életét az erdőben bujdosó törvényen kívüli, Loghain menti meg – aki később a játékban fontos szerepet kap majd, de addig még évtizedeknek kell eltelnie Fereldenben. Társául szegődik még egy harcosnő, Rowan is, akit a leendő királynő szerepét tölti be Maric mellett. Megindul a szabadságharc, és Maric hosszú csatározásba kezd a megszállók ellen. Jó néhány kaland után, melyekben hőseink földmélyi törpékkel találkoznak, megküzdenek az éjfattyakkal, csatákat nyernek és veszítenek, eljutunk addig, hogy megismerjük a játék történetéhez vezető fontosabb eseményeket és mellesleg Ferelden szokásairól is kapunk egy átfogó képet.

Ha egyéb fantasy művekhez szeretnénk hasonlítani Az elorzott trónt, akkor azt mondhatjuk, hogy a könyv egy átlagos fantasy. Nem okoz katartikus élményt, ettől függetlenül a történet jól megírt, és a szereplőket is könnyen meg lehet kedvelni. Más játékvilág-könyvekhez hasonlóan sokat számít, hogy a mű egy ismert játékhoz kapcsolódóan szolgál új információkkal, így a rajongók valószínűleg meg is fogják venni a boltokban.

David Gaider írt egyébként egy második részt is (Dragon Age: The Calling), amely legjobb tudomásom szerint még nem jelent meg magyar fordításban, de remélem, hogy hamarosan ezt a részt is kezünkbe vehetjük. Addig is ajánlom mindenkinek, aki szereti az izgalmas fantasy könyveket, hogy mielőbb olvassa végig Az elorzott trónt.

Előző oldal Kapitány
Vélemények a műről (eddig 7 db)