Pár szóban a Lidércfény szerkesztéséről,

Külvilág / Lidércfény (2205 katt) Lidércfény HQ
  2014.07.04.

avagy beksztédzs (sic) és kulisszatitkok

Mostanában többször felmerült alkotói részről, hogy a beküldött művek csak hosszú idő múlva kerülnek ki az oldalra, illetve mi és miért kerül az AKF-be, ezért arra gondoltunk, összeütünk egy gyors tájékoztatót, hogyan is mennek itt mifelénk a dolgok, azaz "öntsünk tésztavizet a pohárba".

Mindenekelőtt azt kell leszögezni, hogy a Lidércfény számunkra hobbi, olyan tevékenység, amelyet a szabadidőnkben, a napi munka elvégzése után végzünk. Ebből következik, hogy a szerkesztőség mind a négy tagja napi 8-12 órában dolgozik, amely után még be kell férjen a család, az otthoni teendők, a baráti, társas kapcsolatok, némi szórakozás, kikapcsolódás, és az egészségünk megőrzése, vagy épp helyreállítása is.

Felmerülhet a kérdés, ha így áll a helyzet, akkor miért nincs több szerkesztője az oldalnak. Nos, ennek nagyon egyszerű oka van. Az 1990-es évek közepétől, azaz közel 20 éve összeszoktunk, összecsiszolódtunk. (Megjegyzem, idén ősszel lesz 20 éve, hogy együtt kezdtünk el dolgozni a Nyúsz című lemezújság első számán...) Ismerjük egymást annyira, hogy megbízunk a másikban, tudjuk, hogy ha a Lidércfényről van szó, akkor mit, hogyan és milyen formában lehet a másikra rábízni. Együtt fektettük le az alapokat, a szerkesztési elveket, és a Lidércfény fennállásának több mint 10 éve alatt kitapasztaltuk, mikor és hogyan változnak az alkotói és olvasói igények.

Mint minden közösségben, természetesen a Lidércfény berkein belül is előfordul, hogy egy-egy dologgal kapcsolatban nem értünk egyet, másképp gondoljuk, különböző szempontokból nézzük. Azonban a régi ismeretség miatt képesek vagyunk egy mindenki számára elfogadható, és az eddigi tapasztalatok alapján jó megoldást találni. Ha többen lennénk, a vitás kérdések megoldása bizonyára hatványozottan bonyolódna, és nem is biztos, hogy minden fél számára elfogadható lenne, minek következtében sértődések, egymásra való mutogatás, „osztódással való szaporodás” lenne az egész vége. Számos példát láttunk erre más valós és internetes közösségben, még plusz egy efféle terhet nem akarunk és nem is fogunk a nyakunkba venni. Mi négyen viszonylag gördülékenyen tudunk együtt dolgozni, és szeretnénk, ha ez így is maradna. Nekünk a Lidércfény fontos, szeretjük, és e cél érdekében képesek vagyunk felülemelkedni önmagunkon, belátni a másik igazát.

Menjünk bele a konkrétumokba, és kissé tekintsünk vissza a Lidércfény múltjába, s vegyük sorra a szerkesztőket feladataik szerint.

Az első és legfontosabb dolog, hogy a Lidércfény motorja teljes mértékben saját fejlesztés, egyedi megoldásokkal; 2003 őszén Kapitány vállalta magára a programozásának és továbbfejlesztésének feladatát. A kezdetek óta óriásit fejlődött a motor, a jelenlegi változat gyakorlatilag a nulláról lett újraírva – részben okulva a tapasztalatokból, részben pedig a webtechnológia is sokat fejlődött. Ez a terület számára nem csak hobbi, hanem a szakmája is. Persze ezen felül természetesen Kapitánynak is van admin jogköre az oldalon (másként fogalmazva ő a főlidérc, aki bármit képes megtenni a kis mocsarunkban). Szóval ha ír valamit, akkor azt gond nélkül meg tudja jelentetni, akárcsak a többi szerkesztő, de elsődleges feladata az adatbázis és a program karbantartása, fejlesztése. Ha ideje engedi, akkor a megjelenésre váró, illetve az AKF-be szánt anyagok korrektúrázását is elvégzi. A kezdeti időkben ő volt az, aki az új, akkor még e-mailben beküldött alkotásokat feltöltötte az oldalra. Egyébként munkájából kifolyólag szükséges, hogy új ismeretanyagokat szerezzen, így sűrűn jár tanfolyamokra, továbbképzésekre, különböző iskolákba, minek okán fel is kell készülnie a vizsgákra. Ez bizony mind-mind idő és nem kis szellemi energia, szóval örülhetünk, hogy a sok elfoglaltsága mellett tud időt szakítani a Lidércfénnyel vállalt feladataira.

A második dolog talán a design, amit Jimmy talál ki és valósít meg, nem csak az oldalon, hanem az AKF-ben is. Bár önmagában ez elég nagy feladat, azonban szerencsére ritkán van szükség, netalán igény a kinézet megváltoztatására. Miután Kapitány segítségével beletanult a régi oldal frissítésébe, így sokáig ő vállalta magára ezt a feladatot. Akkoriban heti 1-3 frissítés történt, alkalmanként 5-10 beküldött mű megjelenítésével. Az AKF 2007. januári indulását követően még 2011-ig aktívan szerkesztette az oldalt is, igyekezve, hogy legalább napi 1-3 alkotás kikerüljön. Az esetek többségében ő az, aki kapcsolatot tart a Lidércfény és más, irodalommal vagy a profilba még beilleszthető dologgal foglalkozó oldalak, személyek, szerkesztőségek között. Ő tördeli és főszerkeszti a havonta megjelenő folyóiratot, illetve a Lidércfény egyéb kiadványait (reklámanyagok, plakátok, szórólapok, könyvek, stb.) Ez a feladat számára szintén nem csak hobbi, hanem a szakmája is.

A konkrét tartalomért – természetesen az alkotókon túl – az oldalon jelenleg Ida felel. Ő az, aki munka után, a házi- és ház körüli munka elvégzését, a háziállatok ellátását követően éjjelente veszi a fáradtságot, és kitesz néhány beküldött alkotást az oldalra, vagy kijavítja a kérések alapján az egyes műveket. Ő tartja nyilván az oldalon az AKF-ben megjelent írásokat is. Neki köszönhető, hogy – ritka kivételtől eltekintve – napi 3-5 alkotás megjelenik. Ezen kívül több alkotó is igénybe veszi szerkesztői tudását, tapasztalatát komoly pályázatokon való részvétel, illetve regénymegjelenések esetén. S mint azt Kapitány és Jimmy esetében megjegyeztük, úgy Idánál is meg kell említenünk, hogy tanulmányaiból kifolyólag ő ehhez a területhez ért a legjobban.

HomoErgaster talán egy kissé kakukktojásnak tűnhet, hiszen az oldalon nem túlzottan aktív, érdemei máshol keresendők, konkrétan jórészt az AKF-ben. Ő az, aki hónapról-hónapra aktuális tartalommal tölti meg a folyóiratot, legyen szó Star Wars-ról, valamely történelmi eseményről, vagy fontos személyiségről. Rendre jelentkezik az AKF hasábjain különböző, erőteljes látomásaival is, melyekhez az esetek többségében maga készít illusztrációt. A folyóirat indulása után óriási segítséget nyújtott, illetve nyújt a mai napig a kinyomtatott példányok terjesztésében. Számos háttértevékenysége közül kiemelkedik a Zombi bábfilm alapötlete, amely végül (egyelőre) nem valósult meg, azonban született belőle egy hivatalosan kiadott kötet (és készül a második). HomoErgaster erőssége a féktelen fantáziája, az elsőre sokszor megvalósíthatatlannak tűnő ötletei.

Az AKF készítéséről már írtam a Lector Magazin első számában (34. oldal), így tisztelettel oda irányítom azokat, akiket ez bővebben érdekel. (A spiritart.hu oldalról ingyenesen letölthető, több formátumban.) Itt most csak annyit jegyzek meg ezzel kapcsolatban, hogy annak tartalmáért a fent felsorolt szerkesztőkön túl Craz még a felelős, aki a Nyakonöntött Próbagoblin Szolgáltatóház könyvtárterméből tallóz számunkra havonta egy-egy érdekes, különleges írást. Nem képezi – főleg utólagosan – semmilyen vita tárgyát, hogy mit jelentetünk meg és miért. A folyóirat a nyolcadik évfolyamánál tart, eleddig 90 számot ért meg, melyek mindegyikét mi készítettük el, mi raktuk össze. Ezért hát engedtessék meg nekünk, hogy eddigi tapasztalataink és belátásunk szerint állítsuk össze a tartalmat. Az nem járja, hogy a megjelenés után odalökünk néhány keresetlen szót (minden bizonnyal sértődöttségből, mert tőlünk nem jelent meg semmi), hogy jajmáezmérvanbenneezahülyeség. Ennyi erővel az Élet és Irodalom szerkesztőségének is meg lehet írni, hogy miért az adott írást jelentetik meg, és miért nem a mi „mesterművünket”. Nagyjából ugyanúgy fognak elküldeni bennünket a búsba, mint bármely más irodalmi magazin, legyen az kicsi vagy nagy. Aki így áll hozzá, annak épp az ilyen „beszólások” miatt jelentősen csökken az esélye. Igen, nálunk a modor, a hozzáállás is számít. Kritikával persze lehet élni, de az értetlenséggel, a dolgok nem ismeretével (és a megismerési szándék hiányával) mi sem tudunk mit kezdeni, főleg, ha az illető köti az ebet a karóhoz, hogy márpedig az nem létezik, mert ő még nem hallott róla.

A fentiek figyelembevételével tehát tisztelettel kérjük alkotóinkat, hogy legyenek irántunk türelemmel, előbb-utóbb minden alkotásra sor kerül. Igyekszünk megfelelni az elvárásoknak, de mi is emberből vagyunk. Természetesen, ha fontos, hogy egy adott alkotás egy adott időn belül megjelenjen, mert pl. aktualitása van, illetve lesz, akkor azt lehet jelezni a szerkesztők felé akár a Fórumban, akár e-mailben. Ha pedig bármelyik művel bármilyen gond, probléma lenne, akkor – ahogyan eddig is – megkeressük az alkotót, és jelezzük neki. Köszönjük a figyelmeteket!

Előző oldal Lidércfény HQ
Vélemények a műről (eddig 13 db)