Én preda(t), te predator, ők Predators

Külvilág / Mozijegy (1633 katt) Jimmy Cartwright
  2010.10.01.

Élénken emlékszem még arra, mikor a nyolcvanas évek második felében (tán 1988-ban) egy osztálykirándulás során megálltunk a szegedi puszpályaudvar mellett lévő bazársornál. Ott pillantottam meg először az akkor már Conan filmekből jól ismert Schwarzeneggert egy Predator faliposzteren. A filmről akkor még semmit sem tudtam, ám mivel „Svarci” már akkor is nagy kedvencem volt, megvettem a posztert. (Sajnos azóta elkallódott.) A filmet magát csak évekkel később volt alkalmam megnézni, akárcsak a második részt, ám így is meghatározó filmélményeimmé váltak. Az új évezred hajnalán aztán jött két crossover mozi, amelyekben összerakták a Predatorokat az Alienekkel, ám ezek valamiért nem lettek átütő sikerűek, bár nekem személy szerint tetszenek.

Most pedig megérkezett a Predator filmek hivatalos harmadik része. (Azért mondom, hogy hivatalos, mert volt ugyan egy Predator 3 című film ám annak semmi köze nem volt a Jim és John Thomas által fémjelzett első és második részekhez.) Ez kis hazánkra nézve két személy miatt is érdekes. Az első Antal Nimród rendező, aki már nem egy produkciójával vívta ki a nézők és a kritikusok elismerését. A második Pados Gyula operatőr, akinek szintén nem ez az első kiemelkedő teljesítménye.

Őszintén szólva a Predator filmeket inkább tartom SF elemekkel felturbózott akciónak, mint sci-fi-nek, mégis említésre méltónak gondolom. Kicsit visszaemlékezve a többször is látott első két részre, azt kell mondjam, hangulatban semmivel sem maradt alább a Predators. Sőt! Rögtön a felütés ad valami pluszt, s az, hogy ismét egy dzsungel a helyszín (legalábbis túlnyomó részben), amelyben egy csapatnak kell életben maradnia, még némi nosztalgiával is eltölti az embert.

Sem a történetre, sem a kivitelezésre nem lehet panasza a Predator filmeket kedvelő moziközönségnek. A felsorakoztatott ötletek véleményem szerint kerek egészet alkottak a film végére, bár hallottam olyan véleményt, amelyik a Noland-et alakító Laurence Fishburn szerepével egyáltalán nem volt megelégedve. Konkrétan azt mondta, hogy felborította a film ritmusát, ki kellett volna hagyni. Ez is egy vélemény, szerintem azonban nem volt vele gond, sőt, az egyik meglepő, üdítő fordulata lett a filmnek. Én élveztem nézni az első perctől az utolsóig, s eszembe sem jutott közben az órámra nézni, meg azt lesni, hogy „mikor lesz már vége”. Izgalmakban bővelkedő, fordulatos, akciódús, mondanivalóval is rendelkező film lett. Az különösen tetszett, ahogy a csapattá lett emberek a predátorok stratégiáit elemezték – utólag. :-)

A film szerintem legszebb jelenete, amikor Hanzo, a jakuza a Nolandnál talált ősi szamurálykarddal a kezében megküzd az egyik predátorral. Végre nem rángatták akció közben a kamerát, s nem tolták bele a színészek pofájába sem, így minden lényeges mozzanat látható, sőt kifejezetten élvezhető volt. Amikor pedig felülről mutatták a jeleneteket, s a térdig érő fű hullámzott körülöttük, mint valami zöld tó, ahhoz csak gratulálni tudok.

Sajnos a trailerekből kiderült, hogy nem a Földön játszódik a történet. Szerintem ezt a „poént” meg kellett volna hagyni. Sokkal megdöbbentőbbé tehette volna a filmnek azt a jelenetét, amikor erre a szereplők rájönnek. Így viszont mindenki várta, hogy mikor veszik már észre, így a film eleje ugyan érdekes, de kissé lapos volt.

Ugyan a szereplőgárdával nem volt gondom (Adrien Brody, Topher Grace, Alice Braga, Walton Goggins, Oleg Taktarov, Laurence Fishburne, Danny Trejo , Louis Ozawa Changchien, Mahershalalhashbaz Ali), hiszen mindőjüket lehetett már komolyabb produkciókban is látni, ám azért egy sem ért fel „Svarcival”, de talán még a második részben főszereplő Danny Gloverrel sem. Ugyan Adrien Brody a „The Pianist” óta szépen kigyúrta magát, ám még így sem közelíti meg „Svarcit”. :-) Valójában egyetlen problémám volt csak a filmmel, s a végén fel is tettem magamnak a kérdést: „Miért pont ők úszták meg?” Megválaszoltam ugyan, ám itt nyitva hagyom a kérdést, mivel az én verziómhoz az én fejemmel kellene gondolkodni, s biztosan komoly vitát is szülne.

Összegzésképpen én csak ajánlani tudom mindenkinek, aki még nem látta, szereti Antal Nimród filmjeit, a Predátor filmeket, s az SF elemekkel megtűzdelt minőségi akciófilmeket.

Előző oldal Jimmy Cartwright
Vélemények a műről (eddig 2 db)