Csillagok Háborúja Szerepjátékok

A jövő útjai / Star Wars (1461 katt) Ha'lathin
  2010.09.18.

"Réges-rég egy messzi-messzi galaxisban..."

Nem véletlen a cím, mivel 1986 óta hat kiadás látott napvilágot, két kiadótól. Csillagok Háborúja rajongóként jobban nem is lehetne elmerülni, ebben a világban, mint a szerepjáték segítségével; lásd Jimmy és Raven írását a 12. Lidércfényben. Én ezt most egy kicsit jobban boncolgatnám. Elsősorban - sőt, inkább kizárólagosan - csak angolul megjelent szerepjáték kiadványokat, illetve játékrendszert boncolgatnám; eltekintve a kártyás, és figurás játékoktól.

Emlékszem, amikor először megjelentek a "lapozgatós" könyvek a 80-as évek legvégén; mindig rohantunk az újságoshoz, vagy könyvesboltba, hogy megvásároljuk a legújabbat, aztán otthon "végigtoljuk" őket. Mikor megjelent először a M.A.G.U.S. (játékosok csak ironikusan Mókusnak hívják), akkor már érdekelt a szerepjáték, és fantasy, de nem tudtam vele igazán mit kezdeni. Ha emlékezetem nem csal abban az évben jelent meg magyarul a M.E.R.P., azaz Középfölde Szerepjáték. Mivel mellékelve volt hozzá két tízoldalú dobókocka, így lefóliázva jelent meg, potom 1280 forintét; de valahol belebírtam pillantani, és úgy döntöttem, hogy nem éri meg az árát. Vártam, mint Yoda Mester Luke Skywalkerre a Dagobah-n. 1994 tavaszán aztán megjelent a "kék könyv". A címlapon - természetesen - minden idők leggonoszabb filmes karakterével, Darth Vader-rel. Pontosan 999 forintért, de én az egész "bartókot" otthagytam a boltban, és boldogan iszkoltam haza a legújabb szerzeményemmel. Megfogadtam, ha bele is döglök, de én ezzel játszani fogok. Elolvastam, és elsőre megértettem mindent, vagy majdnem mindent. Bár lehet, hogy a nem létező AD&D-s örökségem volt - nem találtam benne szintlépést, de aztán egy Rúnában (fiatalabbak és laikusok kedvéért, akkoriban egy jól futó (és talán az egyetlen) szerepjátékos újság volt - Azért ne feledkezzünk meg a Bíborhold, később Holdtölte magazinról sem. / Jimmy) elmagyarázták, hogy nincs szintlépés a játékban (legalábbis ebben a változatában). Az első tesztjátékosom, csakúgy, mint a Shadowrun-nál, az öcsém volt. Segítségre volt szükségem, mivel előtte nem hogy nem meséltem, még játszani sem játszottam semmiféle szerepjátékot! De rendes volt, és egy Csempészt kipróbált Mos Eisley Kantinjában, ahol rohamosztagosok támadtak rá. A Shadowrun kaland már Szentes-Csongrádon játszódott, és ebből az ötletből született az Árnyék Szentes, de ez már egy másik történet...

Sajnos a Valhalla Páholy nem kényeztetett el bennünket kiegészítőkkel, mivel egyetlen egy sem jelent meg hozzá magyarul, csak a Rúnában (ironikusan Rusnya) jelentek meg saját fejlesztések, illetve néhány angol nyelvű kiadványból kiollózott anyagot.

Valamikor a 80-as évek második felében kell kezdenem; amikor az akkor még működő West End Games (WEG) megvásárolta a játék kiadási jogát a Lucasfilm-től. A szabályok egyszerűek voltak - csak hatoldalú, azaz hagyományos dobókockát használt a rendszer; és az egyik újítás az volt - az AD&D után - nem voltak benne konkrét kasztok. Tehát bármilyen karakterrel lehetett játszani: a Vakmerő Pilótától - Luke, Biggs, Wedge - a Csempészen át - Han - az Ifjú Jedivel bezárólag - az ifjú Obi-Wan Kenobi. Illetve már futó kampányban is lehetett karaktermintát váltani - persze a főjellemzők már nem változtak. Ezt Luke Skywalker tette meg a legtöbbször (és leglátványosabban): Vakmerő Pilótából, Jedi Lovag lett (A Jedi Visszatér végére), majd Jedi Mester (a Jedi Akadémia-trilógia idején). Az Alapkönyvben leírt mintákat kibővíti jó néhány kiegészítő; ebből talán a legjelentősebb a Hősök és Zsiványok (Heroes and Rouges), amely 60 új mintát szolgáltat. A szabályok is másként voltak, mivel a főjellemzőkre, és azokon alapuló jártasságokra megfelelő mennyiségű pontot lehetett szétosztani. Hat főjellemző létezik a WEG játékban: Ügyesség, Tudás, Mechanika, Érzékelés, Erő (Strength), Technológia. Az átlagérték Embereknél 2D (2 db 6 oldalú dobókocka - Jimmy), míg az állatoknál csak a "fizikai" jellemzők vannak: Ügyesség, Érzékelés, Erő.

Talán azért volt egy hibája, a mozgást is kockákkal oldották meg. Megfelelő mennyiségű kockával dobva lett meghatározva, hogy mennyi egységet haladt előre az adott karakter/jármű. Ez persze nagyon lelassította a harcot, főként a járműves és az űrhajócsatákat. De a második kiadásra - amely már szerencsére magyarul is megjelent - ezt a hibát orvosolták.

A WEG talán legnagyobb újítása volt a 80-as évek közepén, hogy megpróbált egy használható, és egyszerű rendszert ráhúzni a már jól ismert filmtrilógiára. Igyekeztek olcsó "háttértámogatást" kérni hozzá; ez alatt a következőket értem, és itt most idéznék egy angol nyelvű kalandból: "Nem kell hozzá más; csak egy darab papír, (vagy fénymásolt karakterlap), egy ceruza, radír, és annyi hatoldalú dobókocka, amivel meglehet tölteni egy Jawa homokkúszót." Szerencsére, ez utóbbi csak részben igaz. A játék kezdetekor elég öt-hat darab, és ez a szám nem nagyon változik a későbbiekben sem túlzottan; persze Játékmestere válogatja. A mechanika ugyanaz, akár jártasság-próbáról, vagy sebzésről, illetve annak eltűréséről: Dobj annyi kockával, amennyi a D előtt álló szám, add össze őket, add hozzá a megfelelő módosítókat is. Ha eléri, vagy meghaladja a Nehézségi Számértéket, akkor sikeres volt a próba. Harcnál a fegyver sebzése ellen az Erő főjellemzővel kellett dobni, és így lehetett csökkenti a sérülés mértékét (szükség esetén bele lehetett tenni Karakter Pontot, hogy növeljük az ellenállást). Persze van egy szerencse faktor is, az ún. Dzsóker-kocka (angolul Wild-Die), ha egyest dobtál lehet, hogy nagyon megszívtad, jobb esetben csak nem sikerült az adott próba (lásd Han Solo az endori erdőben, mikor a felderítő rohamosztagos mögé próbál lopakodni). Ezzel szemben, ha 6-ost dobtál újra dobhattad a kockával, és lehet, hogy valami hihetetlen dolog jött ki belőle.

A Jedik "varázslatai" is hasonlóan van megoldva. Adott három jártasság (kontroll, észlelés, változtatás), és ezek alá veszi fel a Jedi az Erő-alkalmazásokat ( ezek a "varázslatai" ), ha fejleszti a jártasságait, akkor tanulhat még egy alkalmazást, vagy máskor is, de az 5 Karakter Pont. A fejlődés szintén pofon egyszerű volt: az adott jártasság D-je előtt álló szám mennyiségű Karakter Pontot kellett kifizetni, és kapott rá egy pontnyi bónuszt a következőféleképpen: pl. 3D, 3D+1, 3D+2, 4D... A főjellemzőknél ez a Karakter Pont mennyiség tízszer annyi volt. A rendszer egy másik gyengesége lehetett, talán, hogy Karakter Pontokból lehetett "erősíteni" a dobásokat is: Egy Karakter Pont egy dzsóker-kocka jelleggel, bár itt az egyes dobás nem volt veszélyes, mivel "sima" egyesnek minősült, és nem kellett a negatív hatásokkal foglalkozni. Valamint ott voltak az Erő Pontok, melyek igazán brutálisan segítették a karakterek, akik használták, de ezekből kevés volt (rendszerint 2-3, bár maximálisan 5; illetve Erő-érzékenyeknek végtelen számú); és elköltése esetén megduplázta az adott főjellemző/jártasság dobáskódját. A Sötét Oldalnál is remekül megoldották a gonoszság modellezését: Kaland végén dobott egy kockával a gonoszat cselekvő karakter, és ha kisebbet dobott az aktuális Sötét Oldal Pontjainál, akkor elveszett a Sötét Oldalon. Esetlegesen a JM dönthetett úgy, hogy kedvencé vált, és ellenfél NJK-ként visszatért; és a játékosnak új karakterrel kellett indulnia. Ezzel a változattal évekig játszottunk; volt, hogy angol nyelvű kalandot fordítottam, és azt játszottuk végig.

Egy nagyobb újítást a Craken-féle Veszélyek Dossziéja (Craken´s Threats Dossier) hozta, mivel valódi varázslás először itt szerepelt hivatalos kiegészítőben. Bár elsősorban a Jedi Erő-alkalmazások dathomiri változata, de 3+1 "igazi" varázslat is szerepelt benne (ezek a következő voltak: Utánzás Varázslata, Építés Varázslata, Fergeteg, és egy példa varázslat a Zsarátnok Varázslata, melynek kidolgozása a JM-re hárul). Ezen kívül a WEG kiadott egy egységesített d6 Fantasy-t, melyben már a mágiarendszer rendesen ki lett dolgozva. Egyszerűen, és profi módon oldotta meg a kiadó a mágia kérdését a Csillagok Háborúja Szerepjátékban. Az eljárás ugyanaz volt, mint az Alapkönyvben leírt Erő-jártasságok; Erő-érzékenységjellemző, és a varázslatok 1D-ről indultak, melyeket 20 Karakter Pontért lehetett felvenni. És a Szökevények regény legismertebb karaktereinek értékeivel, hogy érzékeltetve legyen a könyv a játékban.

Aztán a kilencvenes évek vége felé a WEG csődöt jelentett be, és Lucas-ék átvitték a sokkal tőkeerősebb Wizards of the Coast-hoz (melyet aztán a még tőkeerősebb Hasbro vásárolt fel). És 1999-ben, az Első Epizóddal együtt megjelent az új SWRPG d20 alapon. Sokan berzenkedtek, hogy szintek, és kasztok a Csillagok Háborúja Szerepjátékban. Tavaly jelent meg a legújabb d20 SW Saga Kiadása, több neves internetes díjat elhappolt a Fehér Farkastól (bár a White Wolf is szépen tarolt a legutóbbi Sötétség Világa játékkal a Changeling: the Lost-tal, ami a játékosok szerint, nagyon beteg lett - talán éppen ezért tarolt, mivel egyáltalán nem olyan, mint anno a Dreaming volt).

Nos, a d20 SW RPG-ben, nyolc kaszt közül lehet választani - ez az idők folyamán változott. A Revised kiadásban kapott egy újat - technikus specialista - a Saga kiadásra "összement" ötre. Most ezt az ötöt ismertetném, mivel ez mind három kiadásban megtalálható, így, vagy úgy:

Jedi - ők az Erő igazi örökösei, a legbrutálisabban, és legsokrétűbben képesek használni a galaxist összetartó misztikus valamit. Persze vannak, akik nem ilyen képzettek, illetve nem a Rend tagjai (pl. Sith-ek), de ők azok, akik a leghatékonyabban használják a misztikus képességeiket.

Nemes - diplomaták, kereskedők, más "szociális munkások", akik elsősorban a beszédkészségükkel próbálnak a galaxisban érvényesülni.

Kalandor - a SW zsiványai, kalandozók, csirkefogók, csempészek, szélhámosok; rengetegféle képességgel, amivel talán még a Hoth bolygón is megélnének.

Felderítő - kutatók, telepesek, felfedezők; ők járják a galaxist újabb letelepedésre váróbolygókat, idegen civilizációkat felfedezve.

Katona - harci gépek, akik két dologhoz értenek mindössze, de ahhoz professzionális szinten; a fegyverekhez, és a hadviseléshez.

A Saga meghozta az áttörést, ami a D&D 3. Kiadásában jó volt az a Csillagok Háborúja Szerepjátékban már néha vontatottá vált, és ez a szakértelem rendszer volt. Az első (és annak javított kiadású) SW d20-ban még úgy kellett a szintenkénti szakértelem pontokat szétosztani, ami fix pontozáson ment (pl.: kalandor 8+Intelligencia-módosító). A "pálcika" NJK-nél is (nem játékos karakter), a Játékmester 8-10 percnyi számolgatást vett igénybe, mire szétosztotta a szakértelempontokat, egy-egy magasabb szinten. Nem volt gond a szintet lépő JK-kal (játékos karakter), mivel ott 4-10 Szakértelem Pontot kellett csak szétosztani, és azt is csak négy-öt játékülésekként.

Mint a d20 rendszer neve is mutatja a főkockája a húszoldalú dobókocka; minden tulajdonság, szakértelem, illetve mentő-dobás ezzel a kockával történik; míg a fegyverek sebzése d4-d12-ig, valamint űrhajókaramboloknál kerülhet elő a d20, mint sebzés. A fejlődés itt sem túl bonyolult. A karakterek végig játszanak egy adott kalandot, és az adott találkozások nehézségei alapján kapják a Tapasztalati Pontokat. Ha összegyűjtenek egy megfelelő mennyiségű pontot, szintet lépnek, egészen 20-ig. A fejlődés meglehetősen lineáris, mindig a jelenlegi szint ezerszeresét kell TP-ben összegyűjteni. Négy szintenként egy tulajdonság pontot, illetve három szintenként bónusz képességet kap a karakter. A Saga egy kicsit más, ott két tulajdonság pontot kap; valamint a d20 Modern rendszeréhez hasonlóan adottságfák (talent-tree) vannak, melyeket megfelelő sorrendben, illetve, ahogy az adott szabály engedi, lehet csak felvenni, bár ezek nagyon szerteágazók.

A d20 SW-ban ugyanaz a hat tulajdonság van: Erő, Ügyesség, Állóképesség, Intelligencia, Bölcsesség, Karizma; és az állatok is ugyanezt a hatot használják. Illetve a Saga kiadásban a járművek, használnak három, plusz egyet: Erő, Ügyesség, Intelligencia, illetve a Yuuzhan Vong járművek az Állóképességet, mivel azok élnek. Itt az Ember átlagértéke 10, és módosítója 0.

Fentebb említettem, hogy a Saga szakértelem rendszere nagyon egyszerű lett; ugyanis Szakértelem Pontok helyett, kaszttól függően, képzetten kap szakértelmeket. Így akár másfél perc alatt - azaz 90 mp - kilehet számolni egy 20. szintű nemes összes szakértelem módosítóját, mindennel együtt. (Ez azért érdekes, mert a Saga-ban ők kapják a legtöbb szakértelmet, plusz, amit menetközben képesség által fel vesz.) A képlet a következő; mondjuk Meggyőzés szakértelemre: 10 (szint fele) + 4 (Karizma-módosító) + 5 (képzetten) + 5 (Szakértelem Fókusz) = +24 (teljes Szakértelem módosító). Szinte bárkit, akár egy Jedit is, meg tud győzni arról, hogy, amit szeretne, és a célpont még akarni is fogja, hogy úgy legyen. Lásd Palpatine Főkancellárt.

A harc is hasonló, mint a szakértelem rendszer alaptámadó + tulajdonság módosító (Erő vagy Ügyesség) + egyéb módosítók (képességek, fegyvermódosítások, stb.) + 1d20> az ellenfél Védelem értéke (Gyorsaság Védelme Saga-ban). Ha sikeres lehet a sebzést dobni. A d20-ban maximum a páncélok, és egyéb képességeknek van Sebzéscsökkentő értéke. Valamint a Vitalitás/Seb Pontra oszlott - tehát a sebzéstől először fáradt, illetve kritikus találat esetén szó szerint húsbavágóvá vált a harc (Saga Kiadás: Duplázódik, illetve triplázódik megfelelő képességgel, a sebzés). Valamint a Vitalitás Pontokból használta fel az Erő Szakértelmeit, Képességeit. Ez a Saga-ra, már Életerő Pontokká "degradálódott".

A legnagyobb változáson az Erő-jellemzők estek át. A korábbi d20 változatokban a szakértelmek, és a képességek domináltak; illetve a javított kiadásban a bárki számára elérhető technikák. Addig a Saga-ban megfelelő adottságfák állnak rendelkezésre, kasztnak megfelelően (három nagyobb "osztály": Jedi, Sith, Erő). Bár itt a Dathomir-i boszorkányok mágiája teljen eggyé vált - játéktechnikailag - a Jedi "varázslatokkal". Minden Erő-érzékeny számára elérhető Erő-alkalmazások, pedig a következők lehetnek, például: Erőlökés, Erővillám, elme trükk - ezek találkozásokként frissülnek. A technikákat, pedig csak magasabb szintre lépők képesek elérni (7 felett), pl. Jedi lovag, Sith tanítvány, illetve Erő adeptus. Az Erő titkokat, pedig csak a legmagasabb szinten beavatottak képesek elsajátítani (12 felett): Jedi Mester, Sith Nagyúr, Erő Tanító. Persze a régiek is megmaradtak, mint a fejvadász, gengszterfőnök, elitosztagos, stb., de van új is, mint a pisztolyhős (gunslinger), nevéből következik, hogy mesterien bánik a sugárpisztolyokkal, lásd Han Solo, és Jango Fett karakterét. Illetve a nemrégiben megjelent Régi Köztársaság Lovagjai Kampány Útmutató (Knights of the Old Republic Campaign Guide), gladiátor, céges ügynök, és kardmester (melee duelist).

A játszható fajok az összes kiadásnál igencsak ugyanazok, talán a d20 és WEG között az Előzmény Trilógia fajai különböznek: Kel Dor, Zabrak, Gungan, illetve a KotOR Selkath, és Rakata fajai. Így talán csak egy olyan faj van, amely az EU-ban (Expanded Universe) található csak meg, és ez a Yuuzhan Vong. Ez kimondottan csak a d20-ban szerepel. Amit én személy szerint nem is bánok, mivel nem igazán szimpatikus. Miért? Beszéltem veterán WH40K (Warhammer 40000) rajongóval; ő segített rávilágítani, hogy ott már létezik ez a faj, (tyranida) és az angolok hamarabb használták, mint a Star Wars univerzumban megjelent volna. Nem az a baj, hogy loptak, csak egyszerűen nem szimpatizálok azzal, amit Új Jedi Rend Éra néven a Csillagok Háborújával csináltak. Ennyi.

Míg a WEG-es fejlődésnek nincs felső határa - bár 14D-nél nagyobb érték nem nagyon létezik a galaxisban, csak kivételes esetekben, mint a Császár mondjuk - addig d20 fejlődésrendszer plafonja a 20. szint, amit a játékosok elérhetnek, főleg, ha a Saga kiadással játszanak. Bár a Revised kiadásban a szintlépést lelassították, de a mai világban nem lehet, olyan csapatot találni, akik heti rendszerességgel össze tudnak ülni. Éppen ezért a Wizards a weblapján jelenleg futó Ellenállás Hajnala kampány (Defiance of Dawn), úgy lett összeállítva, hogy minimum egy-két, de van olyan kaland, amiben öt szintet is tudnak lépni az adott karakterek, akik végig játsszák, és minden mellékküldetést végrehajtanak.

Ez gondolkodóba ejtett, elkezdetem rajta gondolkodni, hogyan működne ez a régi WEG-es rendszerben. Mert ez, akár hétszázötven-nyolcszáz Karakter Pont kiosztását jelenti; ami minimum 50-60 KALAND (!) alatt lehetett csak összeszedni. (Ezt csak a viszonyítás kedvéért írtam le, hogy ennyit változott a világ az utóbbi tizenöt évben.)

Röviden ennyit lett volna, mivel igyekeztem tényleg csak a legszükségesebb információkat közkincsé tenni. Mindenkinek jó játékot kívánok, és "az Erő legyen veletek!"

Előző oldal Ha'lathin