XI.LFP. Űrhalál - A jég szabadsága - vélemények

Ugrás a műre


R. Harbinger
Felhasználó
2021.05.18 18:55
133 vélemény
Áhá! - mondja, kinek revelációja van. :D

Most már értem, mi volt a tördeléssel a gond. :-) Igen, ez teljesen jogos, ezt benéztem.

Ez direkt megtörésnek szántam, mert megakad az olvasó, mint ahogy te is, hogy "na most mi van?" :D Igazából kedves ismerősöm tanácsolta, hogy egy ilyennel meghökkenthetem az olvasót, ha leragadt volna a figyelme, és annyira direktben készíti elő a nagy háttér-eseményt, ami már szemtelenül szembetűnő. :D
Jimmy Cartwright
Admin
2021.05.17 19:15
280 vélemény
Így már jobban érthető a "pörgés" :-)

Igen, ezt ókumuláltam ki én is, hogy maga a vírus az, amely ilyen extrém hidegben is életben tartja a gazdatestet. Ám ez konkrétan nem derül ki, és aki nem gondolkodik el ezen, nem is biztos, hogy erre rájön, aztán lehet, hogy mindenféle kérdőjelek és egyéb fura írásjelek kezdenek el a feje körül körbe-körbe lebegni. :-)

A novella közepén van egy rész, amit második olvasásra is csak a végigolvasás után tudtam összerakni.
"Különleges, láthatatlanságot biztosító páncélt viselő alak figyelte az autópályát, futurisztikus ruhája túlmutatott a mai technológián. A figyelő beleszólt sisakjába épített adóvevőjébe:
– Tizenhatodik fázis lezárult.
Hihetetlen izgalmat érzett, hogy ez az egész az ő életében zajlik le. Testében úgy zubogott az adrenalin, csaknem hallotta áramlását."

Ez az események forgatagában egyrészt kiragadott a "flow"-ból, másrészt azon gondolkodtam, hogy ez mi, hogy jön ez ide. Ez lehet, a tördelésen is múlt, mert pl. ha van előtte, meg utána egy-egy üres sor, akkor már az arra utal, hogy itt egy újabb szemszögből látjuk az eseményeket, egyértelmű, hogy valaki figyel valamiért a háttérből. És ez még a karakterszámot sem növeli. :-)

Oltás? Milyen oltás? Nem céloztam én semmire! ;) Konkrétan mondtam (írtam). :D
R. Harbinger
Felhasználó
2021.05.17 15:55
133 vélemény
Köszönöm ezt az értékelést is. :-)

Igazából szarvashibát vétettem a művek megírásakor: véletlen minimumnak olvastam a megadott karakterszámot, és túltoltam olyan 5-7 ezer karakterrel, és erre természetesen utolsó nap jöttem rá, beküldés előtt. :D Az elírások, szórendi hibák a kapkodó átírásból származtak, és hogy késő estig csináltam őket. :D

Mivel egy idegen, megtervezett vírusról van szó, módosította / életben tartotta az emberi testet 15 fokban, sőt, még alatta is, végtére is már a tengervizet is megfagyasztották a vége felé.

Enyhe összeesküvés-elméletet hallok kicsengeni szavaidból az oltás gondolatával kapcsolatban, Jimmy. :D
Talán jobban kellett volna érzékeltetnem, hogy az emberiség pontosan az idegenek tervei szerint cselekedett egészen odáig, és az idegeneknek csak várniuk kellett, mikor hozzuk haza a vírust. Őszintén szólva kénytelen voltam beáldozni ezt a szálat a nagy fordulat oltárán. Ha leírtam volna, hogy az idegenek előre látták a jövőt, és mindent ahhoz készítettek elő, akkor lelőttem volna a poént.

De nagyon köszönöm, hogy elolvastátok, értékeltétek. Igyekszek tanulni ezekből a hibákból. :-)

És találkozunk a dark-fantasy pályázaton, ezt vegyétek fenyegetésnek! :D
Jimmy Cartwright
Admin
2021.05.15 01:42
280 vélemény
Az újraolvasások során megfogalmazódtak bennem olyan gondolatok is, amelyek tartalmilag nem fértek bele a zsűri által közösen összeállított véleményezésbe, ezért úgy döntöttem, külön, a saját nevem alatt teszem közzé. Tessék ezt úgy kezelni, hogy az alábbiak a saját meglátásaim, és azért osztom meg ezeket is, mert úgy vélem, segíthetnek a jövőben valóban reálisabb, világkoherensebb írásokat alkotni.

Arra nem kaptam magyarázatot, hogy az akár 15 Celsius fokra lehűlt emberek hogyan élték túl ezt a hideget, és miért nem haltak meg hipotermiában. Hiszen: „Az 1-2 fokos hőveszteség izomremegéssel, reszketéssel jár. A pulzus szapora, gyors lélegzés, kissé megemelkedett vérnyomás észlelhető. Tartós hatás esetén a szervezet hőszabályozása kimerül, a testhőmérséklet folyamatosan csökken. A remegés megszűnik, bágyadtság, álmosság, érzékcsalódás jelentkezik. A vérnyomás csökkenni kezd, a légzés ritkul és felületessé válik. Szívritmuszavar lép fel. A szervezet eszméletvesztéssel járó, tetszhalál-szerű állapotba esik. A 27-20 fokos belső testhőmérsékletnél a pupillák tágak, a vércukorszint alacsony, mígnem a kamrafibrilláció vagy a keringési rendszer bénulása következtében beáll a halál.” – Wikipedia. Nem az a problémám, hogy így történt, hanem az, hogy miért.

Arra sincsen magyarázat, hogy „a vírus rendkívüli gyorsasággal és erővel ruházta fel Alvarot”, és a többi fertőzöttet. Persze, ez jól hangzik, és a vége után akár azt a következtetést is levonhatom, hogy az idegenek hozták létre ezt a vírust, ami képes az emberi DNS-t igen gyorsan és kvázi fájdalommentesen megváltoztatni, és egy nádszálvékony, törékeny nőből is bivalyerős terminátort létrehozni. De ennek lehetett volna egyszerűbb módját is választani; minek ahhoz évtizedeket várni, és embereket idegen technológiával ellátni, hogy eljussanak az Európára, ahol még kilométeres jégtakarón is át kell magukat küzdeni, hogy ott találjanak egy vírust. Nem lett volna egyszerűbb és hatékonyabb védőoltásnak álcázni? Khmmm... :-)
Lidércfény HQ
Felhasználó
2021.05.15 01:24
15 vélemény
Ahogyan ígértük, megérkezett a zsűri által megfogalmazott, szöveges véleményezés is.

Ötlet: Az alapötlet, ami egy remek csavarral csak a novella végén derül ki, nagyon jó. Ügyesen használja fel a történelmi eseményeket, és a jövőbeli kutatásokat, és gyúrja egy történetté.

Világ: A világ felépítésére nem kellett túl sok energiát fordítani, hisz a történet – valószínűsíthetően – a nem túl távoli jövőben játszódik. Minden ismerős valahonnan, ha nem a valóságból, akkor egy-egy nagyobb szabású katasztrófafilmből, vagy sci-fiből.

Karakterek: Sok karakter (szereplő) van, és nem mindig lehet tudni ki, mikor és mit csinál. Nem igazán lehet egyikhez sem kötődni – talán csak Lorenzohoz – mert tipikus „akciófilm-szereplők”. Az sem volt teljesen tiszta, hogy ha a visszaérkező tudós csapat csak most találkozott a katonai egységgel, hogyan lehet köztük bármilyen érzelmi viszony – ellenszenv, szimpátia, stb.

Fogalmazás: A novella megfogalmazása alapvetően rendben van, de a különböző helyzetek leírásánál többször vissza kellett olvasni, ki és mit is cselekszik éppen. Több helyen is előfordul, hogy a szórend miatt kissé magyartalan a mondat.

Dramaturgia: A dramaturgiára lényegében nem lehet panasz. Egy in medias res helyzetből több visszaemlékezésen keresztül kialakul egy megoldandó szituáció, és miközben a cselekmény halad előre, növekszik a feszültség, érezhetően megnő a tét. A végén pedig kapunk egy jó kis csavart.

Szórakozás: A sok szereplő és a szinte folyamatos akció követése inkább szellemi erőpróba volt, mint szórakozás. Egy látványos akciófilmnek tökéletes lenne, ahol nem is kell gondolkodni a pörgő események közepette, mert a látottak egyértelművé teszik a helyzeteket.

Összbenyomás: Összességében nem volt rossz, az alapötlet és a felhasznált popkult utalások kifejezetten tetszettek. Viszont sok helyen rosszul van tagolva a szöveg, egybefolynak az események. Többször, több helyen is vissza kellett olvasni, hogy konkrétan hol váltottunk nézőpontot, helyszínt.

Előző oldal