Vámpírok színháza - vélemények

Ugrás a műre


Kapitány
Fejlesztõ
2013.05.13 06:51
255 vélemény
Én meg ezt ajánlom meghallgatásra, szerintem nagyon jó:

József Attila: Születésnapomra
Craz
Felhasználó
2013.05.13 03:07
107 vélemény
"Az első lépcsőfok a fejlődésben, hogy rájöjj (még) nem tudsz (jól) írni." :-)
Olvass sokat, olvass (ha már dalszöveg halgass) iolyat is amit magadtól nem tennél, ami másnak tetszik, amire más mondja hogy jó. :-)
Itt van tőlem pár javaslat:

François Villon (Faludy György): Haláltánc-ballada, Hobó előadásában
http://www.youtube.com/watch?v=xOzgft37uGY

Hell István: Hajnali ének, a Maradék verziója
http://www.youtube.com/watch?v=d0AqAHjy6aY

Meg legyen mondjuk a Fürgerókalábaktól a Cseresznyepaprika
http://www.youtube.com/watch?v=8l1V9DqBu5A
adamsoul_96
Felhasználó
2013.05.12 21:26
14 vélemény
Hát én rengeteg dalszövegnél láttam hasonlókat. Sőt rengeteg versnél is! Konkrétan olyan Sheakspeare verset is láttam már, ami formátlan volt és hangosan olvasva annak se volt a rímelés a csúcspontja. Meg én a saját verseimnél is úgy érzem, hogy rímel :-( De tuti velem van a baj. . . :-(
Ida
Admin
2013.05.12 19:46
1326 vélemény
A fejlődés hiányáért nem lehet csak Adam Soult hibáztatni. Ez részben az én saram is, hiszen eddig nem kapott érdemi kritikát a verseire, ami alapján javíthatott volna a stílusán. Sokkal hamarabb foglalkozni kellett volna a problémákkal, de tanulni soha nem késő.:-D
Craz
Felhasználó
2013.05.12 17:06
107 vélemény
Igen.
És az az alapvető gond, hogy nem látok semmi fejlődést. Ideömlesztettél egy rakás verset, amik nagyon rosszak. Oké, az olvasó kíváncsiságból megnéz egyet-kettőt, de ha azt látja, hogy mind ugyanolyan átlagon aluli, akkor gyorsan elmegy a kedve egy újabb megnyitásától.
Ami engem személy szerint a legjobban bosszant, azok a "rímeid". Az egyáltalán nem mentség, hogy dalszövegnek szántad őket, attól még ugyanolyan rosszak, csak még ráadásul dalszövegnek is rosszak, max. azt a szinted érik el, amit igénytelen zenészek nyomatnak orrba-szájba csak azzal a szándékkal, hogy pénzt szedjenek ki belőle, nem törődve a hallgatókkal, mintegy befolyásolható birkacsordának tekintve, akikre ha ráerőltetik a szart, akkor megszokják, és elfogadják, mert nincs más, csak ezt hallják a szürke mindennapjaik során.
"1.-2. vrszk. utolsó szótagjai:
tok-tok
dik-lik
ra-ba
ra-kak" - Ezek rímek szerinted? Hát nem!
Ha megnézel bármilyen minőségi magyar zenét, azt fogod látni, hogy a dalszövegek igenis rímelnek, mitöbb a jól megírt szövegek sokat adnak egy-egy szám egészéhez. És bennük a rímek nem egy-egy odahányt szótag.
Nézd meg például a Rock and roll rugóját a Tankcsapdától, az dalszöveg a jobbik fajtából. Sőt akadnak olyan zenekarok is, akik még szebben játszanak a rímekkel, és nem ritka a négy, öt, sőt hatszótagos rím sem.
Ida
Admin
2013.05.12 12:40
1326 vélemény
A hibák megismerése egy fontos lépés a fejlődés útján.:-D
adamsoul_96
Felhasználó
2013.05.12 12:00
14 vélemény
Végre valaki EMBERIEN írja le mi is a hiba a verseimben. Amúgy meg egyetértek a hibáimmal. Az idők folyamán majd próbálok javítani a hibáimon. :-? Később próbálok jobban ügyelni a ritmusra, a formára és a rímre is egyaránt, na meg a tartalomra.
Ida
Admin
2013.05.12 09:31
1326 vélemény
Egy versnél nem csak a rímekkel lehet probléma.:-) Akkor kezdjük az elején!

Korábban említetted, hogy ezek dalszövegek lennének. Ha szólna alattuk a zene, akkor talán nem lenne akkora gond, mert a jó dallam bármilyen szöveget elvisz, sőt az sem gond, ha az idegen nyelvű mondanivalóból egy kukkot sem értesz. Pl. Elvis Presley számait sem a mély mondanivaló miatt szeretik. Te viszont ezeket a verseket egy alapvetően néma felületen publikálod, és itt messziről virít a szöveg minden hibája, amit a zene eltakarhatna. Ezért muszáj gondosabban kidolgozni magát a művet, és önálló ritmust adni a szövegnek, akár rímekkel, akár verslábakkal, alliterációkkal…stb., ha azt szeretnéd, hogy az olvasók élvezni tudják. Ezt a verset ha hangosan olvasod, érezni fogod, hogy sok helyen megtörik a ritmus.

A forma mellett tartalommal is akadnak problémák. Nagyon erőteljes képeket használsz fel a versben (színház, Pokol, vámpírok, kereszt), de csak felvillantod őket, és nem bontod ki egyiket sem. Ha nem mutatod meg a mélységeiket, akkor nem gyakorolnak több hatást az olvasóra, mint a cipőfűző, vagy a mosogatószer, sőt minél többször emlegeted őket, annál inkább veszítenek varázsukból és titokzatosságukból. Olyan, mintha minden héten lenne karácsony. Egy idő után unalmassá válna.

A „történet” egy színházban játszódik. A színház a művészetben mindig is egy nagyon erőteljes motívum volt. Egy hely, ahol az egész világ jelen van, de semmi nem az, aminek látszik. A színészek jelmezeket öltenek, érzelmeket utánoznak, megmutatják a fiatalok igaz szerelmét, vagy királyok bukását, de semmi nem valós, vagy mégis? Mennyivel kevésbé igaz, ami ott történik, annál, ami a kinti világban? Vajon mi van a függöny mögött? Milyenek a színészek valójában, ha leveszik a jelmezeiket? Tehát ez egy titkokkal teli, rejtélyes és nagyon különleges világ, ami több ezer éve mágnesként vonzza az embereket. Egy ilyen helyet puszta helyszínként ábrázolni a versben, nagyon kevés. Az ember sokkal többet várna.

Operások, vért kívántok!
Akarjátok, ki nem haltok.
A színdarab mindjárt kezdődik,
A nézőtér friss vérrel megtelik.

Szüzeket hívtok a színpadra,
Szerepeljenek az élő showba!
Melle beleremeg, nagyon cifra,
Keblet vájnak a vámpír ajkak.

Operások? Miért pont az opera? Ha a színpadon ölnek, miért a nézőtér lesz véres? Az operákat nem szokás élő show-khoz hasonlítani. Nem áll meg két ária között pl. Faust, hogy felhívjon a színpadra egy nézőt!! Ez a kép nagyon zavaros, és a tv-s mocsok szintjére rántja az színház intézményét, ami még bőségesen hordoz értékeket.

A képek nagyon csaponganak. Egyetlen gondolatot sem fejezel be, hanem átugrasz valami másra. „Melle beleremeg…” Miért? Hogyan kell ezt értelmezni? „Nagyon cifra…” Ez egyáltalán mire vonatkozik? A melleire, a helyzetre, az előadásra? „Keblet vájnak a vámpír ajkak” A fogok képesek valamit kivájni. Ajkakkal max. porcukorban lehet kárt tenni.

A refrének általában nem öncélú ismétlések. Ne rabold fölöslegesen ebben a rohanó világban élő olvasók idejét! Csak akkor ismételj meg bármit is, ha arra van nyomós okod! Pl. valamit nyomatékosítani akarsz: „A magyarok istenére esküszünk…” Vagy az ismétlődő rész új értelmet nyer az előző leírása óta, és teljesen új nézőpontból tárul elénk. Vagy valami hasonló, de ismétlem, nagyon nyomós indok igazolja az ismétlést.

Az egész vers során mélyen hallgatsz a nézők reakcióiról. Pedig a színház a színészek és a nézők nagyon szoros kapcsolatára épül. Mit tesznek a nézők, miközben folyik a vér? Hallgatják az operát? A vámpírok pedig evés közben is tudnak énekelni?

Vámpírt is öltök, hogyha kell,
A szerep a tiétek lesz végleg.
Vérszívók szelleme kísérthet,
Pokolba és kapujába kísérget.

A vámpíroknak annyira fontos a szerep, hogy egymást is képesek megölni egyetlen előadáson belül? Nem mindegy, hogy Tartuffe, Don Carlos, vagy a 2-es számú ajtónálló ruhájában nassolják a közönséget? A halott vámpírok pedig kísértetként állnak bosszút egykori társaikon? Ez iszonyú zavaros. Nagyon kell vigyázni a jól hangzó dolgokkal. Ha az ember egy kicsit megkaparja a felszínüket, és kiderül, hogy a díszes külső mögött nincs tartalmi mélység, akkor az nagy csalódást okoz.

Vámpírok,
Vámpírok színháza.
Alvadt véres függöny,
Nem maradsz köbön!
Vámpírok,
Vámpírok színháza.
Kereszt a falon nincsen,
Pap ide be nem férhet!

„Nem maradhatsz köbön!” Ezt hogyan kell értelmezni? A köb a latin cubus szóra utal, és gyakran szerepel a mértékegységek nevében, pl. köbméter. Nem maradhatsz kockán?

Nagyon fontos, hogy a sorok jól látható értelmet hordozzanak, és akkor is mondjanak valamit az olvasónak, ha figyelmesen, esetleg sokadszorra olvassa el a szöveget. Alapvetően a tartalomra kellene koncentrálni. „Van valamim, amit el akarok neked mondani. Kérlek, figyelj rám, mert fontos!” A vers, a rímek, az időmértékek, a refrének…stb., mindez csak forma, a szép csomagolás, ami a tartalom élvezetéhez szükséges, ami segít átadni az üzenetet. A legfontosabb mégis maga az üzenet, amit az olvasó magával vihet, ha becsukja a könyvet.

Ebből a versből mit vigyünk magunkkal?
adamsoul_96
Felhasználó
2013.05.12 08:13
14 vélemény
Miért is, megint nem rímel?
:shock:
1.-2. vrszk. utolsó szótagjai:
tok-tok
dik-lik
ra-ba
ra-kak
Ne mondd már, hogy ezek nem rímelnek x) A Rímeknek ezer meg ezer fajtája van, de szerintem ezt nem kell magyaráznom.x)
Craz
Felhasználó
2013.05.11 21:14
107 vélemény
Na, ez aztán tényleg szar. :(

Előző oldal