Varga Balázs: Peren kívül / Egy hiteles magyar krimi

Szépirodalom / Könyvajánló (553 katt) Jimmy Cartwright
  2022.02.14.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2022/1 számában.

Ritkán olvasok krimit, nem igazán az én zsánerem, de azért a klasszikusokat ismerem. Filmként szívesebben fogyasztom, de a krimisorozatokat valahogy nem veszi be a gyomrom. Nem csak azért, mert az unásig ismételt Colombo, meg Poirot ma már inkább megmosolyogtató, mintsem izgalmas, hanem azért, mert a modern sorozatok is teli vannak valótlanságokkal. Mondhatnánk persze, hogy a krimi is egyfajta fikció, ami már csak ilyen, vagy azt, hogy szándékosan áltatják a nézőket, hogy a bűnözők hamis képet kapjanak a bűnüldöző szervek módszereiről, és az őket segítő technológiákról, de ez a végeredmény szempontjából édesmindegy. Mindez sajnos igaz a legtöbb könyv formátumú krimire is. Üdítő kivétel ez alól Varga Balázs – Peren kívül című regénye.

Az elsőként felbukkanó főszereplő, Szabó Ádám egyszerű magyar melós ember. Belsőépítészeti munkákat végez. Profánabbul megfogalmazva: burkoló. Igaz, saját cége és több alkalmazottja van, de aki egy kicsit is tisztában van a hazai építőiparban dolgozó kisvállalkozók világával, az egyáltalán nem tartja furcsának, hogy ha úgy alakul, akkor a cégvezető maga is rakja a csempét, fekteti a járólapokat. Életének intim részébe, egyúttal sajátos gondolatvilágába rögtön az első oldalon bepillantást nyerhetünk. Pár oldallal később pedig már sejthetjük, hogy ő lesz az, aki után majd nyomozás indul. Felkeresi ugyanis legutóbbi megrendelőjét, László Tamást, aki épp arra készül, hogy a számára elvégzett munka után nyom és fizetés nélkül lelépjen. Mert Szabó azt vallja, hogy nincs értelme felesleges köröket futni mindenféle hivatalos helyeken, sokkal egyszerűbb, ha az ilyen esetekben önkéntes behajtóként maga intézkedik. Ezt az ügyet viszont úgy elintézi, hogy kénytelen lesz megszabadulni egy hullától.

A regény másik főszereplője Kiss Lili, a BRFK Életvédelmi Osztályának nyomozója. A húszas évei második felében járó fiatal nő határozott, tettrekész, rendkívül jó nyomozói adottságokkal (és hátsóval) rendelkezik, és még okos is – akár sakkmesteri címet is szerezhetett volna. Mindazonáltal neki is megvannak a maga hibái. Nyomozóként részben a tapasztalatlansága, részben a magánéleti problémái hátráltatják. Mégis ő az, aki kitartásának és megérzéseinek köszönhetően előre viszi, és a helyes irányba tereli az ügyet.

A regény alapvetően erre a két főszereplőre épül, rajtuk keresztül mutatja be az író, hogyan is működik ma hazánkban az építőipar, miként zajlik a rendőrségi nyomozati munka, és hogy mennyibe kerül egy igazán jó ügyvéd. Persze a főszereplőkön keresztül nem csak ezt kapjuk meg, hanem két eltérő nézőpontot is, amiket az egyéb szereplők – Lili nyomozótársa, Nagy István, vagy épp Szabó ügyvédje, Weiss Anikó – tovább árnyalnak. Ha valaki egyáltalán nincs tisztában a bűnügyi eljárások menetével, az a könyvből elég jól képbe kerülhet, bár nyilván az érzékeny részletek itt is homályba burkolóznak. Azért az kiderül, hogy ha a nyomozati munka során nem megfelelő feltételezésekből indulnak ki, az bizony problémákhoz vezethet. Ahogy az is okozhat gondot, ha a kirendelt ügyész slendriánul végzi a munkáját, és egy egyszerű ügyvéd kihúzza a talajt a lába alól.

Bár a Colombo sorozathoz hasonlóan itt is megtudjuk a történet elején, ki követte el a bűncselekményt, mégis érdeklődve lapozunk tovább fejezetről fejezetre, hiszen a fókusz tulajdonképp nem is magán az eseten van; az csak megadja az alaphangot. A magam részéről azt mondanám, hogy ha lehántjuk róla a szerintem remekül ábrázolt kis magyar rögvalóságot, akkor a regény az emberi kapcsolatokról és különbözőségekről szól. Minden más ebből fakad. Ahogyan Szabó is többször kifejti, ha nem szemétkednének vele folyton, és nem akarnák kihúzni a zsebéből a kemény munkával megkeresett pénzét, és a bürokrácia sem bűzlene úgy, hogy az egyszeri ember a közelébe sem akar kerülni, akkor ő maga sem beszélgetett volna el Lászlóval, és nem kellene a nyomozókkal vesződnie. De hát, ezt örököltük az „urambátyám” rendszerből: ami nyugaton már korrupció, az itthon még tradíció.

A regény nyelvezete egyébként nem túl kifinomult, bár egyértelműen irodalmi. A mai kornak szól mai nyelven. Szókimondó, amennyire az lehet. Számos dologról fellebbenti a fátylat, de akárcsak egy áttetsző ruhadarab, néha azért csak sejtet. Az író időnként talán fájóan hétköznapian fogalmaz, ám mit várhatnánk egy kortárs krimitől, ami hétköznapi emberekről szól? Viszont nem mesterkélt, hacsak az egyes szereplők úgy nem döntenek, hogy kissé mesterkéltek lesznek. A közel háromszáz oldal könnyed stílusú, jól és gyorsan fogyasztható – hacsak épp fenn nem akadunk egy-egy meglepő gondolatmeneten.

A szereplők jól kidolgozottak, nem papírmasé karakterek. Érzelmeik, önálló gondolataik vannak, és bizony még a mellékszereplők némelyike is fejlődik, mire a regény végére érünk. Persze a fejlődés iránya nem minden esetben pozitív.

Összességében elmondhatom, hogy igazán jól szórakoztam az olvasása során. Nem mondom azt, hogy letehetetlen, mert én is meg tudtam állni, hogy tovább olvassam, de közel áll hozzá. Egy hosszú, borongós, szürke téli délutánon is a végére lehet jutni, nem kell neki több nap. Mint ahogy fentebb kifejtettem, a krimi nem igazán az én zsánerem, ez a regény mégis elnyerte a tetszésem. Talán azzal, hogy az író a mába (na jó néhány évvel korábbra), és Magyarországra helyezte a cselekményt, nekünk jobban átélhető, mint pl. egy skandináv krimi, vagy egy amcsi sorozat. Előfordulhat, hogy az olvasó néhány résznél majd feszeng a kényelmes fotelben, megigazítja a magára terített pokrócot, és kicsit többször nyúl a borospohárért, mert túlságosan közelinek érzi magához a történetet, de ezek a valóságot hitelesen ábrázoló regények már csak ilyenek.

A könyvet nem csak a krimiirodalom kedvelőinek tudom ajánlani, hanem azoknak is, akik kedvelik a jól megírt, logikus, ámde csavaroktól, meglepő fordulatoktól sem mentes történeteket.

A könyv megvásárolható a nagyobb könyvkereskedőknél.
Közvetlen az írót támogatva, ezen az e-mail címen lehet tőle kedvezményes áron rendelni (akár dedikált példányt is): perenkivul.konyv@gmail.com

Előző oldal Jimmy Cartwright
Vélemények a műről (eddig 1 db)