Mark Russinovich: A nulladik nap

A jövő útjai / Könyvajánló (1523 katt) Kapitány
  2012.05.17.

Mark Russinovichról eddig az informatikában járatos, rendszergazdálkodással is foglalkozó embereknek leginkább a Sysinternals csomag juthatott először eszébe, amely egy csomó hasznos Windows-segédprogramot tartalmaz. Aki használta ezeket a programokat, az tudja, hogy Russinovich kiváló programozó, és nagyon jól ismeri a Windows operációs rendszert. Most viszont nem a PsTools-ról és társairól szeretnék írni, hanem Mark Zero day című regényéről, amelyet magyar fordításban a Nulladik nap címen adott ki 2012-ben a Szak Kiadó. Ha elolvassuk a könyvet, akkor megtudhatjuk, hogy a szerző nem csak a programozás, hanem az írás területén is képes volt maradandót alkotni.

A Nulladik nap egy hacker-regény, amely az életünket egyre jobban behálózó informatikai rendszerek ellen intézett, szervezett támadások lehetőségét helyezi a középpontba. A könyv szerencsére nem olyan formában mutatja be a támadásokat, mint ahogyan azt például a Kardhal című filmben láthattuk, ahol a készítők a látvány érdekében feláldozták a hitelességet. Itt olyan eseményekről olvashatunk, amelyek jó eséllyel valóban megtörténhetnének – talán meg is történnek, csak az illetékesek nem hozzák a nagyközönség tudomására.

Az első esetek riasztóak voltak. Egy utasszállító gép majdnem a tengerbe zuhant; egy óriás olajszállító tanker Japán felé tartva nekiszaladt a partnak; egy atomerőműben kis híján a csernobili robbanáshoz mérhető katasztrófa történt; néhány kórházban betegek haltak meg a hibás gyógyszeradagolás miatt. Az esetek mögött meghúzódó ok egyértelmű volt: a számítógépes rendszerek vírusfertőzés miatt hibásodtak meg. A gépek egyik esetben sem úgy viselkedtek, ahogyan kellett volna, és emiatt következtek be a tragédiák. És ez még csak a kezdet volt...

Egy kis cégnél is összeomlott a rendszer. A vezetőség a helyzet megoldása céljából felkereste az egyik legjobb szakértőt, Jeff Aiken-t, aki neki is látott a probléma elemzésének.

És mit talált Jeff? Többek között ilyen kódrészleteket:

xor [rcx+30h], rdx
xor [rcx+38h], rdx

jmp rax

Szerencsére nem kell megijednünk: nem egy 350 oldalas assembly-tankönyvet olvasunk. A mű ugyanis nem csak a visszafejtett vírus kódjának elemzéséről szól! Jeff régi ismerősével, a szintén informatikával foglalkozó és felettébb csinos Daryl Haugennel egyre jobban belekeveredik az ügybe, és az egyszerű rendszervisszaállításnak indult munka átmegy pörgős akcióba. A háttérben hamarosan felsejlik a rosszfiúk sötét árnya, hőseinket egy brit úriembernek tűnő csecsen bérgyilkos veszi üldözőbe, de egy jó programozónak – főleg, ha időközben néhány ittas orosz veterán is belép a képbe – természetesen ez sem jelenthet akadályt :-)

A könyv néhány furcsa, de nem igazán zavaró nemzeti sztereotípiától – az oroszok alkoholisták, a finn programozó nagyképű stb. – eltekintve nagyon jó. Ajánlom mindenkinek olvasásra, akit érdekelnek a számítógépek, és szeretik az izgalmas regényeket.

Ha további infókra vagy kíváncsi az íróval és munkásságával kapcsolatban, akkor a következő oldalt érdemes megnézni:

http://www.zerodaythebook.com/

Előző oldal Kapitány
Vélemények a műről (eddig 1 db)