Apollo 18 avagy: egy film a Hold hidegével

Külvilág / Mozijegy (1671 katt) Homoergaster
  2012.01.29.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2012/1 számában.

Hol van már a 2001 Űrodüsszeia békés, statikus Holdja, ahol az ad nyugtalanságra okot, hogy egymillió évvel ezelőtt eldugott éjfekete monolitot lehet ott találni? Vagy Jules Verne mókás hősei, akik ágyúgolyón repülnek el oda, úgy, hogy fogalmuk sincs miként térnek vissza... Itt azért van egy kis hasonlóság. Az Apollo 18 legénysége is három fő, és nekik aztán tényleg nincs visszaút. Gonzalo López-Gallego filmje nem szuperprodukció, hanem egy nyers gyémánt, egy súlyos élmény, ami után a kedves néző különös érzésekkel fogja méregetni égi kísérőnket.

Amikor 1979-ben, az ALIEN c. produkcióval kapcsolatban a fenyegetettség légköréről írt egy kritikus, valószínűleg az aktuális társadalmi-politikai konfliktusok belemagyarázását célozta meg. López-Gallego szerintem töményen megvalósítja ezt, társadalmi-politikai sallangok nélkül. Mégpedig nem a távoli jövőben, hanem a közeli múltban. Az űrverseny-hidegháború, holdraszállások kalandos históriái körüli ellentmondásokkal már mi is foglalkoztunk itt a Lidércfényben. A konspirációs témák egyik legérdekesebbje ez. Gondolom, mindenki látott már a neten képeket a Holdra megyünk-humbug előkészületeiről. Azt a kis videót is érdemes megnézni, amelyen a „kis lépés”-t újra kell venni, mert leesik egy lámpa. Ehhez kapcsolódik a film kiindulási ötlete, amelyet szintén olvastam már valahol... többször is talán, hogy a hivatalos Apollo program a 17-tel véget ért, a 18-ast érdektelenség (BÉ MEG, ki hiszi ezt el?), na meg a költségek miatt törölték. A sztori innen érdekes, mert a fáma arról regél, hogy a törlés kamu, elmentek... és van ott „...sok iszonyú csoda!”, hogy a János vitéz c. magyar rajzfilm kőóriását idézzem. A hatást fokozza, hogy a film az ún. „kézikamerás horrorfilm” (amit a Blair Witch c. film honosított meg anno) kategóriába tartozik. Végig azt az érzetet kelti, hogy eredeti felvételeket látunk, amiket maguk az űrhajósok készítettek. Egyszer-kétszer távolodik csak el a szubjektív szemszögtől, hogy grandiózus holdtájképeket villantson fel.

A film elején a kamu dokumentumfilmek receptje szerint biztosítanak minket, hogy minden eredeti, ezért eshet meg az, hogy a nézése közben óhatatlan a gyanú, lehet, hogy néhány vágás mégis eredeti? Az Apollo 18-nak az oxigénmentes, űrhideg, „hiteles” holdfelszín adja meg azt a feelinget, ami után az ember forró fürdőre és friss levegőre vágyik. Ám aki szereti átélni „eredetiben”, milyen vakon és kétségbeesetten négykézláb mászni egy borzalmasan hideg, matt fekete kráter mélyén, a nem értett, épp csak megpillantott rettenet elől menekülve, erősen lecsökkent oxigénszint mellett, a teljes magárahagyottság élményével, annak tetszeni fog az Apollo 18!

Mióta az amerikai szupergagyik egyre gagyibbak és egyre szuperebbek, azóta fokozottan tudom értékelni az egyszerű és hatásos filmeket, mint ezt is! A digitális kor adta lehetőségekkel élni tudó, fantáziadús filmesek eddig jellemzően nem tősgyökeres amcsik, legalábbis a nevükből következtetve. A tehetségről árulkodó alkotás nem nélkülözi a zombi- és vírus-feelinget sem, de a legjobbak a holdfelszíni fuldokló, klausztrofóbiás jelenetek. Meg amikor tanácstalan űrhajósok botcsinálta konspiratológusokká válnak. Rádöbbennek, hogy elárulták őket, és a fejesek „odalenn” többet tudnak erről az egészről, mint ők itt „fenn”. Mivel a '70-es években vagyunk, nem maradhatnak ki az egészből az oroszok sem. A film egy kicsit rövidnek tűnik (86 perc), de csupán a mai szuper, der grandióze megaprodukciókhoz mérten. A NASA természetesen hivatalos közleményben tagadta, hogy a filmnek valós alapja lenne. Ez még a bemutató előtt volt. Gondolom azért, mert eléggé dokumentálisra sikerült, de azért van még itt valami. A film végén adatokat kapunk arról, hogyan kezelték a Földre hozott kőzetmintákat. A film hatására ez bizony a nyugalom megzavarására alkalmas!

Apollo 18 - 2011
Rendező: Gonzalo López-Gallego
Forgatókönyv: Brian Miller Cory Goodman
Színészek: Warren Christie, Ryan Robbins, Ali Liebert, Lloyd Owen, Andrew Airlie, Michael Kopsa, Kurt Max Runte

Előző oldal Homoergaster
Vélemények a műről (eddig 1 db)